Volgers

zaterdag 9 januari 2021

2021-01-08 | Het zijn de kleine dingen ......

Dubbel Trots!

Dinsdag 5 januari 2021

Ging het afgelopen dinsdag naar de Slangenburg, gisteren zette wij onze voetstappen in Zwiep en omgeving. En met wij bedoel ik mijzelf en mijn oudste zoon Cas. Enige tijd geleden gaf hij aan meer te willen bewegen, gezonder te gaan eten en iets af te willen vallen. Wat is er dan leuker om samen te gaan wandelen? Goed, dat heeft even wat voeten in aarde gehad, tijd gekost om het tot uitvoering te kunnen brengen, maar zie, twee wandelingen in één week is een Geweldig resultaat! Waarom geweldig met een hoofdletter, in een ander lettertype en in het rood? Heel eenvoudig eigenlijk, Cas heeft nl autisme en daardoor zijn de meest simpele dingen voor hem een enorm grote uitdaging (in zijn geval dag- en nacht, tijd, plannen, afspraken..... etc). Hij heeft het figuurlijke roer omgedraaid en is nu met zijn super trotse moeder heerlijk op pad geweest.

 
De langere routes van Mooi Achterhoek heb ik op één enkele na allemaal reeds op mijn teller staan dus gaan Cas en ik nu samen de kortere routes wandelen. En we begonnen afgelopen dinsdag met ons "eigen" Slangenburg. Cas veurt 😊🚗 ons in zijn R5 ernaar toe en als eerste leggen we mijn wandelsteen op een bankje tegenover het riante optrekje van wijlen Van Maes van Bear. De route lopen we op gpx met Guru en gaat, op een enkele kilometer na, geheel door bos en over zand- en modderpaden. Bij de Slangenburgse Kerk kijken we wat rond en gluren we even door een ruit waar een stukje glas van ontbreekt. Wanneer we de route voor de helft gelopen hebben pauzeren we vlakbij de St. Williebrordsabdij op een boomstam die ons pad blokkeert. Zodra we onze maagjes gevuld hebben vervolgen we het pad onder luid gefluit en getjilp van de vele koolmeesjes die hier van links naar rechts en omgekeerd het pad oversteken. Terwijl we de abdij naderen verteld Cas honderduit dat hij hier ooit eens met zijn vader en broer naar toe is gefietst en dat zij daar binnen zijn geweest. Ik hoop dat hij nu net zo'n leuk aha momentje heeft als ik weleens heb wanneer ik ergens uitkwam waar ik eerder vaak langs was gereden en nooit wist hoe het er nu werkelijk uit zou zien. 

Via bospaden, over het schouwpad langs de Beneden Slinge en wederom door het prachtige bos van de Slangenburg, tevens bekend terrein voor Cas, want hier staan vele pootjes van onze Schotse Terriërs, belanden we terug bij het kasteel en de parkeerplaats. Wanneer we zien dat de banken nog kletsnat zijn, besluiten we de auto te pakken en thuis de rest van de inhoud van mijn kleine vriend te legen. Lekker op een warme, droge, comfortabele stoel in een warm huis en kan hij met de beentjes omhoog 😍. Top gedaan, de eerste 9 km 2021 staan genoteerd!
*****


Vrijdag 8 januari 2021

Eerder deze week hadden we deze wandelochtend al gepland en gisteren had ik de route met Cas besproken. Weer 9 km, maar dan het andere bos in Doetinchem, De Kruisbergse Bossen. Maar wanneer het moment suprême dan daar is wil er nog wel eens een kinkje in de kabel komen en zo ook deze ochtend, al was het maar een kleintje. Bij nader inzien wil hij graag ergens wandelen waar nog een onbewaakte spoorwegovergang is. Waarom dat hoor ik jullie denken? Nou, Cas zit nogal in de wereld van You Tube-filmpjes kijken en de laatste tijd zijn dat veel spoor- en treinfilmpjes (Polygoon (ja, welke tiener kent dat nog?) 😊, Klokhuis... ). Goed, we hebben samen even gezocht, maar dat leverde op zo'n korte termijn niet veel op, dus zijn we tot een compromis gekomen. Komende week zoekt hij bovengenoemde overwegen hier in Gelderland op en dan gaan we nu wandelen in het idyllische Zwiep waar hij graag door heen rijdt wanneer we naar Twente gaan. En zo komen de neuzen weer dezelfde kant op te staan 😀!

De Heest

Cas veurt ons vanzelfsprekend weer naar het beginpunt en we starten vanaf de doorgaande weg bij de Witte Wieven en lopen vandaag rechtsom. Zo staan we al gauw oog in oog met de boer, op z'n tractor, deze huizes De Heest. Vanaf hier gaat het door grasland, over zand- en kiezelpaden snel richting de Berkel en z'n zijslootjes. Al kletsend stappen we het schouwpad op en wanneer ik Guru raadpleeg zie ik dat we eigenlijk verder links ergens hadden moeten wandelen
😏. Ach, volgende keer dan maar. Bij een serie boerderijen houden we even halt en oefent Cas zijn dialect Achterhoeks/Twents en zo weten we precies welk weer we vandaag hebben. Een heel klein buitje hebben we vanochtend gehad toen we hiernaar toe reden en nu is het vochtig en fris, zo'n 2℃, maar niet voor lang meer! De Zwiepse Berg moet bedwongen worden. In een rustig tempo met kleine stapjes gaat het soms stevig hoger en na een uitblaasmomentje voor ons beide gaan we gauw op zoek naar een bankje om ons ontbijt te nuttigen. Gevonden!

 

Wanneer het één vol is moet er vanzelfsprekend ook geleegd worden en dan ziet Cas een Kei Tof eenhoorn-steentje recht voor z'n neus staan in een boom. Deze gaat natuurlijk mee en laten we vrij op onze volgende tocht. Reuze enthousiast over zijn vondst vervolgen wij de weg door dit bos van Geldersch Landschap en komen weer in open veld met uitzicht op Lochem. Na wat uitwijkmanoeuvres stappen we het verlaten pad op met recht voor ons De Cloese. Diepgravend tussen mijn grijze hersencellen probeer ik het verhaal te reconstrueren van dit indrukwekkende gebouw. En al gravend vergeet ik Guru en lopen we dus kats verkeerd 😕! Tja.... stukkie van de route afgesnoept maar uiteindelijk komen we altijd weer samen. Via een smal pad tussen de Berkel en wat mooie optrekjes door, komen we bij de volgende leuke steen, dit maal een Samenloopsteen. Blij, vrolijk en goedgemutst met onze tweede mooie steen wandelen we de laatste kleine kilometer rechtdoor over het asfalt naar de dorpskern van Zwiep. Precies naast de R5 staat een elektriciteitenkast met wat water op z'n "dak" en dat lijkt een fijn plekje om mijn walvis uit te zetten en zo geschiedde. 

Cas met op de achtergrond De Cloese.

Onze tocht zit erop. bijna 9 km aangetikt. Tja.... ietwat gesmokkeld, maar niet minder mooi. En voor Cas was dat geen enkel probleem gezien zijn uitspraak wanneer ik opmerk dat ik een stuk heb afgesneden: "Gaan we gewoon nog een keer mam!" 😍

Top gedaan Cas!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert, bedankt!