Volgers

woensdag 4 september 2019

2019-09-04 | Niet denken, maar doen!

En gaannnnn.....

Lastig soms. Helemaal wanneer ik plan om te wandelen en mijn gezondheid de volgende dag roet in het eten gooit. Maandagavond wist ik het zeker, dinsdag maak ik de 22 km af van de Duinen, kolken en kastelen route en met een beetje mazzel sluit mijn zonnebril zich de eerste 9 km ook bij mij aan (zonder geluk vaart .......).
Dat was mijn plan. 
Mijn lichaam had even een totaal andere planning voor de dinsdag en dus “dag plan”En dan voel ik me zo onrustig en zelfs schuldig πŸ€¨πŸ˜–, maar ja ik weet, het is niet anders. Morgen maar in de herhaling en hopen dat het mee zit.




Woensdag, het zit mee, ik ga nu echt. Paar smarties en een wat kortere route gekozen. Ik vertrek pas iets over tienen, da’s laat, maar ik ga maar zo’n 12 km. Voor vanmiddag is regen voorspelt, dus regenjack in de tas en gaan. 
Ik start bij TOP Zeddam, Sydeheimroute. Vandaag gaat tevens mijn spiksplinternieuwe wandelkaart mee en dat wordt dus ouderwets met modern guru wandelen. Als dat niet goed gaat......... iets met weten 😊.
Het is prima wandelweer, 18℃ en een aardige bries waait door mooi Montferland. Wanneer ik Zeddam achter mij laat laat de zon zich ook wat meer zien, altijd fijn. Op een T-splitsing grijp ik voor het eerst naar de spiksplinternieuwe wandelkaart. Volgens mij moet ik hier rechts (heb al 2x eerder deze route gelopen en elke keer anders πŸ˜ŠπŸ˜Ά), maar de paal met het pijltje staat pas na de splitsing. Verwarring! Da’s toch veel te onduidelijk voor mij πŸ˜ŠπŸ˜Ά.


Check spiksplintenieuwe wandelkaart, check guru, check mijn eigen vertrouwen en afslaan dus! Daarna moet ik vrij snel ergens linksaf, een schouwpad op, maar ik zie echt nergens het gele pijltje met gele voetstapje erin. Nou was dit niet zo'n ramp, want via de verharde weg kom ik er ook wel. Dus daar waar ik links het schouwpad uit had moeten komen, ga ik rechts het schouwpad op en zo ben ik weer echt op de route. Jippie schouwpad! Alle tinten groen, met stekels, bloemen, doorns en zelfs "brand" staat heerlijk te groeien daar waar ik dien te wandelen. Dat gaat 'm niet worden. Hup naar links, het weiland maar door. Gaat prima en loopt redelijk door en biedt ook nog eens een sanitaire plekje achter de hoge rietkragen op het mooie schouwpad. Wat wil een mens nog meer? 



Vanaf daar heeft de boer ook bedacht "loat ik 's rikkepoale en droad span'n
(voor de buitenlanders: "laat ik eens palen met draad spannen")😊.
Even denken Jo, wat is wijsheid? Wanneer ik rechts over het schouwpad ga wordt 't krassen en bulten en jeuk, ga ik links sta ik straks misschien voor een paar draden waar ik niet onder of boven langs kan. Rechts is het geworden. En met niet al te veel schade ook nog eens. Jippie!  



Azewijn is in zicht en dat gaat ook mijn lunchpauze worden. Bij Wijngoed Avitera, tevens RUSTpunt, vind ik een fijn bankje helemaal voor mijzelf alleen. Nou is alles tot hieraan toe bijna alleen, op twee mannen na die een sluis aan het repareren waren en drie mensen die een super relaxed wandelingetje aan het maken waren (één zelfs op de klomp'n). De andere man zei toen ik hen voorbij ging dat ik een sneltrein was. Nou............ laten we zeggen, meneer liep errug relaxed
Maar goed, lunchen op een mooi plekje, zonder wijn, want ik ben portemonnee-loos. Vergeten πŸ˜. En na en uurtje fijn zitten weer doorrrrrr......op naar Lengel (zo kom je nog eens ergens πŸ˜Š) met een paar voetstappen ook nog in 's-Heerenberg gezet te hebben.  

Daar kwam ik vandaan en moet ik weer naar toe, Zeddam.

Wanneer Lengel eindigt ga ik het bos van Landgoed Huis Bergh in. Drie maal is scheepsrecht, dus vandaag loop ik hier wel de juiste route (de eerste twee keer liep ik hier echt rechtdoor langs een mooi optrekje met kippetjes) 
😊.
Even klimmen en ik sta op de Mengelenberg. Mooi stukje natuur hier, dus fotootje links; paddenstoel, fotootje onder; heide ........ en zie daar de provinciale weg, even oversteken om mijn pad in het Bergherbos te vervolgen. 



Vanaf hier beginnen de "laatste loodjes". Ook ben ik hier eerder al eens verkeerd gelopen en dat gaat me nu niet weer gebeuren met mijn spiksplinternieuwe wandelkaart op zak. Toch raak ik in verwarring wanneer ik links moet, terwijl ik voor mijn gevoel echt rechts geparkeerd sta. De gele voetstappijltjes zijn volop aanwezig op het paaltje, dus check ik mijn spiksplintenieuwe wandelkaart nog een keer. Paaltje heeft gelijk, ik moet links en ik ga gedwee. Prachtig bos om doorheen te wandelen en ik fotografeer nog wat paddenstoelen en bospaden. Helaas bleef een prachtig mooi triootje vogels niet lang genoeg zitten voor de fotoshoot. Geen idee wat voor soort het was en ik heb ze jammer genoeg ook niet op internet kunnen vinden. Voor de vogelkenners onder jullie: rank, slank vogeltje met een knalrode borst, echt rood, geen oranje zoals een vink of roodborstje. 
En doorrrrrrr....... 


Roodborstbastaardhoningvogel, maar die komt niet in Nederland voor

Het Bergherbos eindigt ook een keer natuurlijk en zo loop ik op het fietspad Beekseweg richting het TOP punt Zeddam. Nu krijg ik opeens ook het heldere ogenblik dat ik dus natuurlijk eerder links moest i.p.v. rechts, want hier schuin tegenover begon ik vandaag mijn route 😁. 
Het was weer een mooi route, ja, ook voor de derde keer! Misschien komt dat natuurlijk ook omdat ik 'm al drie keer anders heb gelopen πŸ˜†πŸ˜„. Vandaag ging er ook nog eens weinig mis. Geen zaklekkage, geen weglopende brillen en geen vreemde omleidingen of verdwalingen. Kortom: mooie en fijne 13.5 km gemaakt met prachtig wandelweer.
En ik heb het ook nog droog gehouden (regen bedoel ik dan hΓ©!).





Vergeet niet de links aan te klikken om het verhaal nog beeldende te maken. 
Laat ook eens een reactie achter, hier of op FB, want ook ik houd van lezen.


2 opmerkingen:

  1. Hahaha altijd wat, gelukkig was er dit keer geen lekkage.
    Prachtige foto's
    πŸ’™

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert, bedankt!