Volgers

donderdag 31 december 2020

2020-12-30 | Modderend het jaar uit


The End

De laatste van dit rare vreemde jaar 2020 ga ik lopen op de Veluwe. Zeg je Veluwe denk je misschien gelijk aan Ede, Ginkelse Heide, Posbank of het Nationaal Park De Hoge Veluwe, maar ik ga op de "klompen" het prachtige cultuurhistorische landschap van Klarenbeek verkennen. 
Ik start op het officiële startpunt, Restaurant Pijnappel aan de Hoofdstraat in het dorp zelf en heb al gauw het eerste groenachtige klompenpad bordje op het oog.
Ik groet in het voorbijgaan een oudere dame die met haar boodschappenkarretje de Plus onveilig gaat maken en bij de kinderboerderij goedemorgen ik de herten en geiten 😊  en zo belandt ik al vroeg in het bos. Wanneer ik het volgende klompenpadbordje tref tolt het mij al, want het zijn er meerdere met ieder een andere boodschap. Denk Jo 😏, raadpleeg de klompenpad-app en je beste vriend Guru en beslis! Het gaat linksom vandaag.

 

En dus gaat het snel het bos weer uit (jammer, ik moet .....😣) en na de oversteek met de Hoofdstraat (hé zie links de 3 P's: Plus, Panda, Pijnappel) gaat het snel richting open veld en grenspaal I. Nummer II tref ik iets verderop in het weiland wat deels nog onder de rijp zit. Loop je een klompenpad dan moet je van gras, weiland en schouwpaden houden, maar vandaag ook vrienden worden met drek, modder, blub en nog meer blub, modder en drek. Wil je weten hoeveel? Bekijk dan het tweede filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=vCdWviXp8xc


Goed, de route gaat dus over veel gras en drek. En dacht ik dat ik het meeste wel gehad had na de Beekbergse Beek........ het kan altijd erger en meer. Maar ach hoe leuk is het om op m'n zevenenvijftigste zo smerig te mogen worden? Hoe leuk is het om in plassen water te stappen, glijdend over de blub, modder en drek? Bokse smerig tot aan het kruis? Maar daarvoor heb ik dan wel wederom een prachtig stukje Nederland mogen ontdekken. En wat me nog blijer maakte, mijn schoenen zijn echt waterdicht!  Bob Gore, bedankt!

https://www.youtube.com/watch?v=Vg3Tiw3N4UY


Eenmaal weer uit de blub en drek gaat het verder over drogere paden richting De Havikshof en Huize Klarenbeek. Zeker de moeite waard om terug te komen wanneer het voorjaar of zomer is, de rododendrons in bloei staan en de bomen weer fris groen zijn. Voor mij gaat het nu richting het einde van deze route, en daarvoor kruis ik weer het punt in het bos van vanochtend waar ik gelijk de kluts al kwijt raakte. 
Het was een mooie tocht, 13 km voor mij, met perfect weer, koud
 2℃ ('t is pas koalt as de boer'n ies driet! 😊),  met een mooi winters zonnetje. Ik heb genoten, ook van de drek, blub en modder, nu maak ik de wasmachine weer blij! 

 
Mijn eindteller voor dit jaar staat bijna op 1100 km. Nu op naar 2021, hopelijk de camino in september en daarom heen nog vele fijne wandelingen met mijzelf en natuurlijk mijn bikkel, Brigitte!
 

Wens ik jullie allen een fijn en gezellige jaarwisseling en wie weet tot zien ergens in ons mooie Nederland. 

Brom: Pinterest


Zie je geen filmpjes? Klik op de links onder de foto's en geniet mee van deze mooie route.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert, bedankt!