Volgers

donderdag 11 november 2021

2021-11-10 | In de herhaling

Fantastisch!

Het gaat vandaag weer een mooie dag worden zegt het KMNI, dus zet ik mijn zinnen om tot daden. Let's go 🥾🥾. Maar eerst check ik even de weer app voor de nu geldende temperaturen en da's dan weer handig om te weten wat ik zoal aantrek. Vandaag wordt het lange onderbroekenweer, tenminste de start, want wees eerlijk 4℃ is ietwat frisjes. Koud hebben en wandelen gaan slecht samen en dus trek ik alles uit de koffer wat lang en zacht is en zelfs m'n vingerloze handschoenen en muts komen uit het stof. Ook voor m'n innerlijke mens iets warms in de fles voor later (nee, de drank gaat volgende week weer mee als BB erbij is 😁) en gaan met de Panda..... op naar ........
Kaarten van Apple brengt me bijna
😕 waar ik starten 
('t zal ook eens in 1x goed gaan 🙈) moet en Guru doet natuurlijk weer de rest, en goed ook! 

 

De route vandaag is er weer eens één van Mooi Achterhoek, Wandelen door recreatiegebied  Engbergen, start in Gendringen bij de kinderboerderij. Wanneer ik parkeer is het hier al een gekakel en gemekker van jewelste, de boerderijbeesten zijn wakker en het ontbijt wordt uitgeserveerd. Ik verlaat de P richting de Oude IJssel en geef mezelf een momentje om te beslissen of ik links- of rechtsom ga wandelen. Mooi Achterhoek beschrijft 'm rechtsom, ik liep 'm al eens linksom (exact een jaar gelee zo las ik net) en besluit dat weer te doen. Ik kan me vaag nog e.e.a. herinneren van wat er komt, wat ik ga zien enzovoort enzoverder en vind het linksom mooier wandelen. Maar da's natuurlijk persoonlijk, dus geen discussie mogelijk!
Linksom gaat ie dus gelijk langs de Oude IJssel en da's een aanrader als je net als ik 's ochtends vroeg begint. De zon probeert nu door te breken en de prachtig blauwe lucht met de weerspiegelingen in het water van alle bomen met de mooiste herfsttinten van bruin, oker tot goud geven mooie plaatjes. Kijk daarvoor straks even het filmpje!


Na de Oude IJssel gaat het verder langs de Aa-strang, over schouwpad en fietspad. Met grote regelmaat maan ik mezelf om eens door te lopen en niet aldoor te filmen en te fotograferen, maar da's tegen dovemans oren gezegd
😏. De gemiddelde snelheid ligt dus weer eens laag! Steeds meer begin ik te herkennen van mijn omgeving daar ik hier eerder was. Havezathe de Stakenborg bijvoorbeeld. Vorig jaar stond deze prachtige boerderij nog leeg en ietwat triest erbij, vandaag wordt hier gewerkt aan een goed behoud en hopelijk succesvolle toekomst voor verblijf & recreatie.
Ik vervolg het asfalt en herken de Molen Van Hall al van verre. Het naastgelegen restaurant ken ik alleen uit de verhalen van bekenden die hier "lekkere kippetjes" hebben gegeten en ik weet nu ook dat als ik de bocht om ben de golfclub doorkruis en ons buurland, unsere Deutsche nachbarn ga bezoeken. Een mooi stuk bos ligt voor me. En een bankje..... maar niet voor mij. Wel neem ik de opdracht (zie filmpje 4.53 min.) in me op die hier geplastificeerd op tafel ligt en terwijl de ene helft grijze hersencellen m'n voeten verzetten, lost de andere 50% ondertussen het raadsel op.


Ik weet waar mijn bankje staat voor de rust. Daarvoor slinger ik het pad af. Menigmaal wordt ik gedwongen uit te wijken naar ietwat drogere grond om niet geheel met m'n voeten in der Schlamm weg te zakken. En dat ging natuurlijk wel gebeuren.......🙈
 Goed, volgende plas even pootjebaden en doorrrrrr.......  naar mijn bankje....... boomstam. 
Vorig jaar zat ik hier op de boomstammen te kijken naar een roodborstje dat telkens weer terugkwam. Vandaag ben ik alleen, vrijwel alleen. Zwei deutsche Damen gehen mit festem Schritt vorbei en wensen mij freundlich guten Appetit. De volgende vriendelijk groetende Deutscher verrast mij wanneer ik langsloop waar hij op een steiger staat te werken waar ik hem niet eens opmerkte. Niet snel daarna draai ik het bos weer in en verdwaal weer in mijn gedachten....... nee, niet in de route! Die komt daar weer uit waar ik eerder bij de golfbaan de grens overstak.


Via smalle grindpaden gaat het weer de drek in. Dit keer glibberige Hollandse modder
😕,
pratsj, zoals ze het zo mooi in Zuid Limburg noemen. Ach ja....... ik had net afgelopen week m'n pantoffels lekker gebadderd, zo ook z'n tere binnenkant weer fijn gewassen 🙈. Eén hele heuvel 😂 valt hier nog te bestijgen deze route en wel die waar het Openluchttheater achter verscholen ligt. Even neem ik plaats op een bankje hoog boven het podium. De vogels zijn druk in de weer en af en toe passeert er een wandelaar aan de andere zijde. Da's alle reuring op dit moment die hier te beleven valt. Ik nuttig nog een bakkie thee en plaats mijn cadeautje op mijn blog. Wie weet verrast ie nog iemand vandaag, ik blij, jij blij! Hoe simpel kan iets zijn? 
De laatste km gaat over het Van Bonpad. Trek je sokken en schoenen maar uit nu, want hier en nu kun je helemaal uit je dak gaan door op je blote voeten over verschillende paadjes te lopen over verschillende ondergronden wat weer goed schijnt te zijn voor een heleboel pezen, spieren, banden, gewrichten en wat al niet meer. Ik geloof het direct, zelf liep ik vroeger heel veel op blote voeten thuis en om het huis, maar zweer nu bij mijn fijne wandelsloffen die naar de naam Meindl's luisteren
😍. En die brengen mij ongeschonden, maar smerig, naar Panda en zo ben ik rond na iets meer dan 12 km.


Ook vandaag was het weer een mooie route, net als vorig jaar toen ik hem voor het eerst liep, toen op voor mij nog totaal onbekend terrein. Het weer maakt een wandeldag alleen maar mooier, het geeft toch altijd net een beetje extra vrolijkheid en sjeu. Al laat ik me niet gauw weerhouden door regen, wind en nattigheid. Daarvoor is Nederland veel te mooi en is er nog zoveel te zien en te ontdekken. Op naar de volgende en die staat vrijdag al voor de deur! Hoe en wat dat gaat worden? Iets geheel anders, da's zeker.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert, bedankt!