Volgers

maandag 28 november 2022

2022-11-26 | Gaat lang duren


Heel eenvoudig... van A naar B 
🤔  

Ik ben weer boven Jan... of beter gezegd Mien (ben wel een meisje hé! Ik heb ouderwets een goeie vette griep gehad met alles erop en eraan) en raar maar waar, zelfs Brigitte heeft vandaag een dagje vrij, dus wij trekken onze fijnste kleren en schoenen uit de kast en wandelen de door BB voorgestelde lijnwandeling van wel 13 km van Laren naar Lochem of Lochem naar Laren... wat jij wilt...... AB-tje¹⁾ noemen wij zoiets. En dat blijkt nog niet zo eenvoudig, maar dat begrijp ik pas wanneer we de eerste stappen al gezet hebben. De afspraak (dit deel regel ik altijd maar, is beter 🙈²⁾): 9:00 op startplek Lochem. Terwijl ik Vorden inrijdt (dan moet ik nog verder naar....) ontvang ik een app van BB dat ze daar al is en mij wel oppikt op de startplek in Laren. Prima, of ik nou rechts of links ga na Ruighenrode (Wildenborchseweg), mijn Renault stuurt me de bocht wel om. En zo pik ik BB op in het bruisende centrum van Laren (Gld, anders is het wel heel ver wandelen) en startten we op de P van Station Lochem. Bekend terrein voor ons, zo ook de eerste km's naar Kasteel Ampsen.


Een prachtig begin van de wandeling in een nog kleine mistige wereld door het 685ha grote natuurgebied, incl. het mooie Sterrebos. Statige hoge bomen in alle kleuren die de herfst in zijn assortiment heeft, het prachtige kasteel ingesloten door nevel, brengt ons ertoe met regelmaat dit alles vast te leggen op de gevoelige Samsung of Iphone. En dan nu ook nog eens met de handige tips die ik hopelijk goed onthouden heb van Sidney. En anders neemt BB met alle liefde de regie over en luister ik gedwee naar alle tips en trics om in opdracht de plaat van het jaar te schieten. Neem daar nog eens alles wat paddenstoel heet bij en je begrijpt het al, wij hangen met zekere regelmaat ondersteboven. Het euforische gejoel en gevoel van BB wil ik dan ook weer niet verpestten wanneer ze weer iets oranjes ziet vanuit haar ooghoek. En we zitten al op het km-gemiddelde van slak in het kwadraat.... we kruipen rustig voort...... En dat beloofd wat goeds, want regelmatig zien wij het bordje "De Mölle" op één of andere boom vastgenageld. BB checkt nog even de beschrijving op de webpagina van Mooi Achterhoek van deze route, jaha echt, "na 5.5 km in Exel!"
☕🍰🍰☕ 😍😍
Dus door..... en dat gaat op mijn aanwijzingen naar mijn kant, jouw kant³⁾ of rechtdoor en heel soms gaat ook dat mis, dan is het rechtsomkeer! Hoe moeilijk kan het zijn
🙈? De vele paadjes zijn nogal ondergesneeuwd door de vallende bladeren en dat maakt het af en toe lastig de juiste afslag te vinden of kijk ik gewoon te laat op onze vriend Guru, praten we teveel...... 🤔?

 

Met wat meer stappen dan de bedoeling slingeren we nog even om een grote weide heen, verder over een breed schouwpad, om zo in het altijd pittoreske Exel te belandden. En daar is horeca!!!!  Jaha..... wij gaan het doen met een kleurig assortiment herfstbladeren uitgestald op een ronde koude metalen picknickset aan de rand van het bos en het fiets/wandelpad. De Mölle is recent, 31-12-2019 
🙈, overgegaan in oriëntaalse handen en die ontwaken niet voor het middaguur. Maar het drukt onze pret niet, wij maken altijd ons eigen feestje. BB heeft en geeft licht, koffie en hele grote speculazen van bakkerij Nollen, behalve een komo⁴⁾, die is ze nog steeds vergeten. Ja, dat wordt een frisse natte derriere BB.... 
Terwijl de cafeïne ons weer pit geeft slakken we verder richting Landgoed Kranengoor en Huis Verwolde. Kalm an, want de paddenstoelen groeien ook hier gewoon door en ook al spreken we samen af niet meer voor elk exemplaar te bukken of zelfs de sloot over te steken 
🙈, die afspraak ging mijn kant in en jouw kant uit 🙉


Hoewel het super slow gaat, moet toch m'n schoap⁵⁾ eraan te pas komen en nemen we even plaats op wat omgezaagde stukken boom. Ik verwen mijn rechte hak en tevens BB met een vers geperst glaasje sinaasappelsap. Volgende X gaan we voor de warme choc met ... BB
Vandaag doen we 't met "Oh kom er eens kijken.....", "Bonnebonnebonne" en meer van dit soort levensliederen dat bij dit specifieke jaargetijde horen. Wanneer de sjoeke sjoeke komt aanrijden om het vrolijke stel weer in te laden trekken wij voort.... op naar ..... H O R E C A! Ik geef BB de simpele opdracht de Pieterpadbordjes (rood-wit LAW) te volgen, want die leiden ons naar Laren centrum. De laatste km's stappen we weg en wordt het één van ons duidelijk wat nou ook alweer precies een AB-tjes is en inhoudt. Verder maak ik er geen woorden aan vuil, laat ik het erop houden dat iemand het licht heeft gezien 😆😂😃😄. 


Een gezellig knus etablissement staat recht voor ons, dus wat doe je dan? Precies, doorlopen, naar binnen 😊. De stoet nemen we weer mee naar huis, hier gaan we aan de menukaart. Gelijk bij binnenkomst heb ik al proatvolk dat naar elkaar fluistert dat wij het klompenpad misschien wel gelopen hebben. En zo eindigen we deze wandeldag heel eenvoudig in alle rust en met een goed gevulde maag. 
Op naar 11 december, dan lopen we weer eens in optocht achter heel veel mensen aan. Maar dat gaat sowieso heel leuk worden, want wij weten daar de leukste kroeg met het lekkerste gebak te vinden 😁😍. Nu de parkeerplaats nog!






¹⁾ AB-tje: Van de ene plaats naar de andere wandelen. Dat betekend dus wat denken, want ook de auto's moeten op A & B komen te staan, anders wordt het wel heel veel lopen.
²⁾) Ieder van ons heeft zo haar eigen goede kwaliteiten en die zijn bij een ieder van ons bekend en duidelijk.
³⁾  Mijn = rechts Jouw = links: de beste manier om BB de juiste kant op te krijgen.
⁴⁾ Komo gebruiken wij altijd als zitzak. En nee, ik heb d'r niet zo laten zitten en heb mijn plastic tasje wel uitgeleend hoor.
⁵⁾ Wandelwol is om drukplekken/blaren e.d. te voorkomen/verzachten. En al vind ik het niet heilig, zere voeten zijn ook zo niet fijn! Dus proppen met dat schoap!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert, bedankt!