Volgers

dinsdag 14 januari 2020

2020-01-13 | Even op visite

Utreg's drek

Het beloofd een hele mooie dag te worden en manlief moet naar Maarssenbroek en zal daar een paar uur werk hebben. Te jammer om dan niet mee te gaan voor een lekkere wandeling. Dus heb ik gisteravond een route gezocht daar in de omgeving en natuurlijk is het "Ontdek Haarzuilens" geworden. Natuurlijk, omdat wijlen mijn schoonmoeders 
💋 wieg daar heeft gestaan.


Aan de Maarssenseweg word ik afgezet en direct ga ik de Thematervelden in. Wat een prachtig stuk natuur met rechts van mij de Haarrijnseplassen, links graslanden met in de verte de bewoonde wereld en onder mij heeeeel veel drek! 
Mijn broek en schoenen zijn in lange tijd niet zo smerig geweest en al helemaal niet in zo'n korte tijd. Ik glibber dit gebied door. De bruggetjes zijn helemaal linke soep, spekglad! Hier moet Utreg nog wat gaas vastspijkeren! Dus wees gewaarschuwd. Maar laat het u er niet van weerhouden te gaan, want wat is dit een mooi gebied. 

  

De ene sloot volgt de ander op, via een bruggetje of een wal vervolgt het pad langs de volgende sloot. Het tempo ligt laag want het blijft uitkijken en glad, maar ook mijn fotocamera heeft het er druk mee. Bij Hoeve Wielrevelt gaat het richting natuurreservaat 't Natte Laand. Nou nat is het hier zeker 😃

  

Met een grote bocht loop ik als het ware om Kasteel de Haar heen en deze blijft ook nog enig tijd buiten zicht. Even kan ik mijn schoenen een stukje schoon lopen op wat asfalt, maar daarna gaat het de Polderweg op en snel weer linksaf de weilanden Klein Limburg in. Wederom geglibber en gladheid en wederom mooie vergezichten, zon, mooie Hollandse luchten en allerlei vogels. Na de nodige bochtjes volgt een prachtige brede laan met ??? bomen die uitkomt op de Rijndijk.

  



Deze steek ik over en beland in het Parkbos van Landgoed Haarzuilens. Hier kronkelende de grindpaden door een weids landschap met nog meer vogels, grote vijvers en verschillende bomen en planten. Vanaf hier piept ook het kasteel voorzichtig tussen de begroeiing door en na de bocht links, loop ik zo op de Haar af.


Hier gaat de route rechts en links om de kasteelmuur van het koetshuis richting de bezoekersingang. Even weer een fotomomentje hier. Helemaal leuk omdat er familie van mijn wederhelft op het Stalplein heeft gewoond. Nu wonen zij buiten het kasteel, maar zijn nog verre buren en kruizen dadelijk mijn pad.
Voor wie in het juiste seizoen en op de juiste tijd hier is, ga ook eens het kasteel en de tuinen bezichtigen! En zo loop ik dus rechtdoor richting de familie en hopelijk de koffie. Gelukt!

Ik word uitgezwaaid door de familie wanneer ik de route vervolg links van hun woning, weer door de Utregse drek. Glibberend en glijdend loop ik het Wielrevelt. Na een kilometer bereik weer bewoond gebied en asfalt. Hier besluit ik ook de route te beëindigen en via de Dorpsstraat Vleuten in te lopen, zodat mijn wederhelft mij kan oppikken. Bijna 11 km van de 15.8 km gelopen. Nou gelopen...... zeker de helft gegleden en geglibberd, maar dat was zeker zo leuk 😀!

Kasteel de Haar
P.s. Heb ik nu Brigitte al ingehaald? 😁

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert, bedankt!