Volgers

zaterdag 4 januari 2020

2020-01-04 | Vrolijk nieuwjaar



Tweeduizendtwintig, lets start!


Het is zaterdag 4 januari en mijn eerste “echte” wandeltocht van dit jaar wordt straks een feit. Brigitte is mij alweer voor, want zij liep 1 januari al enkele kilometers. Ik moet dus snel lopen vandaag wil ik d’r nog in halen 
😂

  


BB heeft de route vandaag weer uitgezocht (ze geeft mij steeds 2 opties, mag ik kiezen 👍). We lopen dus Mooi AchterhoekMariënvelde-richting Halle en wij hebben straks lekker weer 17 km's in de benen. Start is om 9:00 uur (zoals altijd) bij de kerk in Mariënvelde. Kan niet missen, die torent hoog boven alles uit. Wederom bekend terrein voor mij, want ook hier in de omgeving heb ik al vele voetstappen gezet. Zo ook deze route, in augustus 2018, nog met papier i.p.v. GPX. Ook één der routes van het Graafschapspad eindigt/begint hier (net hoe je het loopt natuurlijk). Vanaf de parkeerplaats van de kerk (zeg gerust het gehele dorp (incl. 2 kroegen, ook nog eens bijna buren)) lopen we links het eerste Kerkenpad op, Vossenpad. Direct weer een fotocamera-momentje, want onderaan het Vossenpad-houten-uitsnijwerk-totempaal-beeld is een heus mini kerstdorp incl. kerstman + fiets en voordeur, AH huisjes, kerstboom en overstroming op het dienblad tentoongesteld. En door......... we zijn amper 50 meter op weg Jo!


Kerst in Mariënvelde (deels in de Veengoot)
Het is een frisse, ietwat vochtige ochtend en wij bespreken dus eerst maar eens wat we zoal hebben aangetrokken vanmorgen. Lange benen, korte benen, lange mouwen, korte mouwen, merinowol, acryl, fleece, softshell, het schoap en de nieje bokse (Brigitte dan hé, in de opruiming, met hele vette korting gekocht 😀 afgelopen zondag). Dit is zo ongeveer iedere wandeling het eerste gespreksonderwerp tijdens de eerste meters. Daarna wordt het allemaal wat persoonlijker en hebben we beide even een momentje voor onszelf wanneer de locatie c.q. omgeving bosrijk genoeg is 😁
Van het ene Kerkenpad naar het andere en over de Veengoot weer links via een schouwpad een B weggetje op. De slinger die we zouden moeten maken slingeren we aan onze wandelschoenen, dus direct de Wildersveenweg op. Hebben we toch mooi 100 meter gesmokkeld.

  

Het loopt lekker en het loopt richting iets met een 11 in de klok, dus koffietijd! En wat gaat daarin..... juist Stroh Rum! Het is tenslotte geen zomer
😃. Had ik de vorige wandeling van ons samen warme chocolademelk mee willen nemen, als ik thuis de cacao terug had kunnen vinden 😆, wou ik vandaag in de herhaling als de melk niet bijna op was geweest. Zelfs de slagroom lag in de koelkast 😐😏. Brigitte begint al een heel apart gevoel te krijgen dus niet te lang blijven zitten, voordat het echt feest wordt hier.
Nadat we twee voetgangsters nieuwjaar hebben gewenst breken we op en gaan. We moeten weer even een stukkie wandelen om weer opgewarmd te raken aan de buitenkant, want er staat inmiddels een fris windje. Brengt ons gesprek ook direct weer op betere tijden en mooie vooruitzichten met hopelijk iets ander/warmer weer, onze camino Portugees van april a.s. 


  

Bij de Spekvos slaan we af en doen ons dan nog even tegoed aan een kleine geschiedenisles die het informatiebord ons te bieden heeft. Wij vervolgen dit leuke kleine weggetje naar de overzijde van de Varsseveldseweg richting Camping Hessenoord. Prima bosgebied, met prima sanitaire plekjes 😊. Vandaag heb ik zelfs de deur achter mij dichtgedaan, zodat ik niet weer op de foto gezet kon worden (BB bedankt 😋).


De wc deur

Rechts van ons ligt een klein bosgebied(je) waar ik reeds eerder gewandeld heb. Toen nog vanaf routebeschrijving met een geprint kaartje en dat kwam goed dankzij een behulpzame oud-eigenaar van de grond. Ik was er toen ietwat verdwaald, want de paden waren niet meer erg duidelijk zichtbaar. Maar ben dus ook toen weer op het juiste pad belandt. Terwijl ik dit verhaal aan BB vertel vraagt ze of we dit bos in moeten, "nee hoor, gewoon rechtdoor", zeg ik. Zit ik nu deze blog te typen, met de route op GURU voor mijn neus, zie ik de
paarse weg (deze kleur had ik de route vandaag gemaakt om het wat duidelijker te kunnen zien) hadden we natuurlijk wel gewoon rechtsaf het bos(je) door gemoeten. Zo ging de route toch ook op papier in augustus 2018 Jo 😖😋! Oeps, blond hé! Zie Brigitte, daarom haalden we de 17 km niet. Maar goed, wij hebben dit bos dan wel niet van binnen gezien, wel dook er een groot raadsel op die we anders toch maar mooi gemist zouden hebben. Want wij hebben het licht gezien. En voor wie hier in het donker gaat lopen, hier ligt het licht

  


En nieuwsgierig als we zijn, of hoe Hollands kun je wezen, kijken we even in het doosje, en zien er daadwerkelijk een lampje inzitten. Dus even aan 't oor en shaken maar........ echte rammel te horen dus echt kapot. Inpakken en gewoon terugleggen voor de volgende echte Hollander die het licht wil zien.
Excuus, wij hebben er echt aangedacht het mee te nemen en in een prullenbak te deponeren, zoals het eigenlijk hoort. Maar toch niet gedaan. W'rom nie? Tja...
😐
Wij gaan verder en duiken de struiken een meter verder alweer in voor het zoveelste laag bij de grond fotomomentje (je zou bijna denken dat we alleen met onze neus op de grond lopen) want BB ziet een paddenstoel (en die zijn schaars aan het worden om deze tijd van het jaar). Tot bloedens toe gaat ze voor de foto van de dag! Chapeau


  

En zo lopen we de kilometers weg, op naar een volgend bankje voor onze lunch. Maar eerst nog even wat achtervolgers afschudden. Wij zijn zo sociaal, dat we graag Remi zijn vandaag. Zitten we lekker met de woei in de rug, bakkie thee, gezonde spelt-broodbol, bananenpannenkoek en ei! Maar eierschaal weegt bijna niks Brigitte en in no time vliegt de keukenrol-vel met schaal en al zo door de lucht. Het papier ruimen we op, de schaaldeeltjes hebben we afscheid van moeten nemen. Wij moesten door........
Wacht ons nog een kuierpad, het Gait Dammerspad. Een pad door een moerasachtig weiland richting het water, wederom de Veengoot.

Link naar het filmpje

https://www.youtube.com/watch?v=-TOv0J1MThc&feature=youtu.be


  

Daar steken we even later de brug over. Volgt nog een mooi natuurgebied met steeds harder wuivende rietstengels, ienie-mini paddenstoeltjes (die BB loopt echt met de neus op de schoenen hoor). We lopen weer richting de kerk in de verte, Mariënvelde. Nog zo'n 2 kilometer te gaan, dus tijd voor de tweede thermoskan koffie. Die nuttigen we niet aan het kerkenpad dat Brigitte wil, iets met Koe???, maar aan het Pieperdiekske (aardappeldijkje in goed ABN). In een bocht hebben ze een mooi picknicksetje geplaatst, prachtig verscholen tussen de bomen en struiken, prima windscherm en toiletdeur. We bespreken deze dag nog even tot zover en kletsen nog verder over alles wat we nog niet, allang, nogmaals en weer willen bespreken. Zo ook de volgende wandeling van volgend weekend. Dat wordt dan weer een zaterdag, tenzij het gehele verjaardagsvolk van BB's zusje mee willen wandelen (BB zit volgende week zondag dus aan het gebak 🎉). En zo naderen wij weer het centrum van Mariënvelde. Moesten we nog wel even goed opletten, want echt de een na laatste weg zouden we nog even de verkeerde kant op lopen. We hebben het weer gered. Ruim 16 kilometer op de Runkeeper. Raar hé, zou echt 17 kilometer zijn 🐄.

Het was weer fantastisch!

Was ik even van het padje vandaag, hebben we ietwat gemist van de route, heb ik Brigitte niet in kunnen halen wat haar reeds gelopen kilometers betreft, wel heb ik een redelijk tempo gelopen, goed geoefend voor de gezamenlijke camino, veel overlegd en besproken en weer ontzettend ....... genoten ❗❕❗❕







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert, bedankt!