Volgers

zondag 3 mei 2020

2020-05-03 | Begon niet best


Ik trek het aan blijkbaar

Mijn plannen veranderen net zo vaak als ik maar wil (en dat kan best vaak zijn hoor πŸ˜€). Zo had ik mijn wekker de opdracht gegeven om mij om 04:50 uur te wekken, zodat ik de zon op kon zien komen in Zwiep (06:01 uur werd zij 🌞 gewekt). Ik was goed voorbereid, vroeg naar bed gegaan en dan heb ik ook een lange nacht ....... om wakker te liggen (jaja welgeteld heb ik misschien een uurtje geslapen). Goed, kleine wijziging, 07:00 uur in de herkansing. Wandeloutfit lag al klaar, thee gezet, bollen gesmeerd, waterzak gevuld en gaan. Panda is weer uit de ziektewet, dus wij gaan gezellig samen op pad. Of niet? Niet ❗❕❗ De lange versie? Nee, toch de korte maar ff. Steenmarter was vannacht weer op visite πŸ˜ͺ😫. Oh waarom ik weer, waaraan heb ik dit verdient? Tel ... één, twee, drie....... Vloek het hele ABC en doorrrr....... Denk in oplossingen Jo! Hmmm...... Gerbranddddddd!

Bij de Berkel/Visserij 

Ietwat later dan de eerste en de tweede planning πŸ˜Š, parkeer ik de zilveren bolide van mijn wederhelft op de P van de Witte Wieven. Het is nog stil hier, de Achterhoek en Zwiep zijn grotendeels nog uitgestorven. Vandaag de korte route Mooi Achterhoek, 9.9 km en wel rechtsom, dus ben voor de lunch terug! Via de Wengersteeg verlaat ik de bewoonde wereld van dit dorp. Na de eerste 600 meter asfalt, waar ik heel veel mobiele kilometers heb liggen sinds ik als Tukker in de Achterhoek ben gaan wonen, gaat het het natte veld in, richting landhuis De Heest. Via een heel smal pad, weelderig begroeid met fluitenkruid, eindig ik bij de Berkel. Hier gaat het rechts over het schouwpad langs Visserij (rare naam voor een sloot)


  


Wanneer ik De Heest oversteek om het schouwpad aan overzijde te vervolgen ben ik weer voor het eerst echt blij deze dag, blij met Guru πŸ˜Š. Het pad rechtdoor is nl. afgesloten i.v.m. het broedseizoen. De alternatieve route gaat dus nu; rechts af het schouwpad op, langs de Heksenlaak en zo kom ik weer op route, Hofmanssteeg. De doorgaande weg Barchem-Zwiep komt in zicht. Na de oversteek gaat het verder met links bos, Landgoed Nettelhorst, en rechts mooie vergezichten over open veld en akkers. Met mij zijn nog meerdere mensen op het geweldige idee gekomen van een frisse neus halen. Vanaf het begin loop ik ongeveer samen op met een echtpaar met hond, die ik snel laat passeren. Ik vindt het altijd relaxter lopen zonder druk van achter 😊.


Het luie zondagse zweet loopt niet veel later lekker mee op m'n rug, wanneer ik de Lochemse Berg moet beklimmen. Maar ik heb het gehaald, wel 49.2 meter de lucht in πŸ˜ƒ! Mijn Samsung is natuurlijk vandaag ook weer mee en mag hier even los. Zo ook op mijn rustbankje bovenop de heuvel. Na een klein half uurtje en een goed gesprek met mezelf, dat Panda wel weer beter wordt gemaakt, zet ik de afdaling in. Ik heb hier reeds eerder diverse routes gelopen, korte, maar ook langere, en zo moet ik dus even goed op de juiste gpx route (op mijn Iphone en Guru) letten, om te voorkomen dat ik straks bij de Panda sta i.p.v. de zilveren bolide in Zwiep. Hoe dat kan? Ik bewaar alle reeds gelopen routes, geef ze wel een ander kleurtje om het ietwat overzichtelijk te houden (kijk voor verdere info op de Guru app). Al zegt dat natuurlijk nog niks met mij 😱!


  

Tijdens de afdaling vliegen de mountainbikers in groepen over hun eigen aangelegde fietspad daal en klimmen enkele sportievelingen ter voet hoog. Ik hoor een jongetje achter me tegen z'n vader roepen: "naar de auto"! Stevig trappend op z'n mini mountainbike fietst ie z'n vader vooruit. Die laatste roept nog wat positieve woorden naar z'n zoon die al mopperend de bocht neemt met dezelfde woorden als net: "naar de auto"! πŸ˜€
Via Hoge Enk kom ik in de bewoonde wereld Lochem. Ik passeer een stelletje dat de wandeling richtig bos heeft ingezet, twee kletsende oudere dames die in de berm staan te niksen en in de ruime achtertuin van het leuke optrekje rechts staan mensen druk te beppen over de afrastering heen. Het lijkt alsof men de corona crisis zat begint te worden en er meer op uit trekt.




Na wat asfalt en klinkers, gaat het rechtsaf tussen de twee witte palen door van waar ooit Hotel Berkeloord heeft gestaan. Vanaf hier houdt ik de Berkel aan linkerzijde, loop de statig hoge bomenlaan door en steek de Keppellaan over. Aan de overzijde van de Berkel staat Kasteel de Cloese te pronken. Helaas moet je over een vreselijk, lelijke 😟 asfalt parkeerplaats heen kijken voor het mooie plaatje. Een zandpad langs leuke, zeer leuke optrekjes brengt mij al snel op De Cloese en door naar de Zwiepseweg. Zo'n zevenhonderd meter verderop stap ik weer ik de leenauto. Home, waar mijn panda ziek staat te wezen.


Gelukkig heeft manlief zich ook niet verveeld deze ochtend. Hij heeft mijn auto goed verzorgd. Paar nieuwe bougiekabels en kloar is Panda. Die steenmatter heeft verdomde veel mazzel gehad vandaag, want wat als ik wel om 05:20 uur bij Panda was gekomen πŸ˜–?

Bron: Pinterest


Ter info: Ik respecteer en hanteer de regels m.b.t. het coronavirus daar waar nodig is als het vreemden/passanten betreft. Daarnaast kan ik prima zelf mijn eigen grenzen bewaken waar nodig. Hopelijk voorkom ik hiermee dat enigen van u denkt dat ik roekeloos te wandel ga, alles behalve dat! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert, bedankt!