Volgers

zaterdag 25 september 2021

2021-09-23 | Op loopafstand

 


En m'n ouwe sloffen

Liep ik anderhalve week geleden mijn huidige Meindl's nog te bevuilen, zo gingen mijn ouwe sloffen aan vorige week donderdag, omdat mijn wandelschoenen niet voldoende gedroogd waren aan de binnenzijde na een goede schoonmaakbeurt, toen mijn jongste zoon op het formidabele idee kwam om zijn nieuwe wandelschoenen toch maar eens in te lopen. Hij vertrekt zaterdag de 25ste voor een week naar Zwitserland voor z'n studie en gaat daar de nodige kilometers de bergen en gletsjers in/op. De leukoplast, tantum, sporttape en schoap zitten al in z'n rugzak om hem te begeleiden en komen hopelijk ongebruikt retour. Alle raad die ik hem de laatste dagen heb gegeven wat betreft blaren en kapotgelopen voeten, heb ik zelf in de wind geslagen door op m'n sleehakken afgelopen week de stad in te gaan. Moest ik nadien nog de supermarkt door, heb ik wel eerst mijn hakken achter de voordeur geschopt om m'n sneakers weer aan te trekken. Lekkerrrrrrrrrr!!! 
Met getapete hakken, voetzolen en een enkele leukoplast om een enkel blaartje, gaan mijn ouwe vertrouwde Meindl's vandaag weer aan in de hoop 15 mooie Mooi Achterhoek kilometers te maken rondom Wehl en terug naar huis.

 

Nog voor het startschot gelost wordt heb ik al 3,5 km in m'n pocket
😁, want mijn hardwerkende wederhelft neemt de eerste km's voor zijn rekening en zo word ik netjes afgezet bij het station van Wehl. Mijn route gaat tegen de klok in, natuurlijk ook tegendraads wat de routebeschrijving van Mooi Achterhoek mij voorschotelt, maar dat zie ik nu pas nu ik weer aan het lezen en schrijven ben 🙈. Kijk, 't zit zo bij mij, ik loop altijd op Gps en Guru maakt het werkelijk geen ene malle moer uit welke zijde ik kies, daarom blijven wij ook zulke goede vrienden 😊. Goed, ik loop dus eerst een saai stuk Wehl door en weet dat je dit dorp in een poep en een scheet door bent, dus vandaag zal het niet veel anders zijn. En zo geschiedde.........


Het gaat wat zigzaggend tussen de spoorlijn Arnhem-Winterswijk en de Broekhuizerstraat, afgewisseld met leuke optrekjes en boerderijen, over karresporen, langs hoge maïsvelden, landweggetjes en af en toe een klinker- of asfaltweggetje. Bos is in grote getale aanwezig, linksom, rechtsom, bomen in soorten en maten en ook nog een heuse Galgenbult, al is men er blijkbaar niet heilig van overtuigd of die hier ooit echt wel is geweest. Nou goed, 't verhaal alleen al is leuk 
🙈, wat een jolijt vroeger. Nieuwsgierig als altijd en creatief tot in elke vezel 😂, film ik als vanzelfsprekend het bordje, de omgeving en de bult it self. Deze is omringd door een enig zelfbouwpakket van boomstammen wat samen met wat rikkepoal'n een hek is geworden en zoek dan maar eens de uitgang....... zoek...... blijven zoeken...... oké, poot omhoog et voila, zo kom ik er ook....... nu is de opdracht: zoek het pad! Gelukkig, ik heb m'n vriend Guru!
De volgende attractie: de amfibieënpoel. Gelukkig staat er een infobordje, zo wordt ik nog eens slim, want van de poel moet de amfibie en ik het niet hebben. Een ietwat armoedig plasje ligt er in een wat lager gelegen weide. "Een verrijking van de natuur ......" Dit is beslist geen gezellige samenleving, eerder een gevecht om een paar cm water en wat druppels. Wie bedenkt zoiets?¹⁾


De spoorlijn loopt als een rode draad door deze wandeling. Wanneer ik richting het bos aan de andere zijde loop, krijg ik nog een lesje geschiedenis, nl. halte Stilliwald. Voor wie vroeger een reeboutje of fazant wou schieten of lekker een wandelingetje in de Wehlse bossen wou maken, stapte hier uit. 
Ik volg nog enkele bomen, sommige zelfs zo leuk geplant dat het een prachtige statige laan is geworden. Nog wat grindpaden, klinkers, zwammen, paddenstoelen en weides met vee verder plof ik neer op een koud ijzeren picknicksetje dat ietwat van de route af staat,maar waar Guru mij toch maar mooi even op attendeerde
😊. Voordat ik me daal zet pluk ik eerst even mijn fleecevest van m'n kleine vriend. De hoeveel zweet die ik al kwijt ben, staat nog in alle poriën van mijn lichaam, dus uitknijpen en verwarmen 🥵 die handel. 
Ik vertrek via het asfalt het volgende bos in, Plakslag. Na wat kruisingen en afslagen gaat het verder over een gravelpad tussen enkele leuke optrekjes door en belandt ik op het Pad deur 't Vaen. Dit pad is onvindbaar op mijn hele internet, Google, Edge, Firefox, niks, nada, niente, nope! Het Doetinchemse internet komt niet verder dan de opening van dit mysterieuze pad op Facebook in juni 2016, waar dan opeens geen dialect meer gesproken durft te worden en het netjes in het ABN gepresenteerd wordt 🤔. Maar gelukkig heb ik de foto's nog! Denk eraan, wie heen gaat, moet ook terug, of regel een chauffeur 😁.



Goed, mijn route gaat verder over gravel, langs nieuwbouw en eindigt weer aan de andere zijde van het spoor, bij station Wehl, maar dan ben ik er nog niet! Nu geen chauffeur, nu met m'n eigen benenwagen verder door het dorp, langs de landgoedwinkel de Verse Kers en de Wehlse Broeklanden. Binnen afzienbare tijd loop ik mijn eigen wijk, straat en huis in en binnen. De teller stopt op bijna 15 km. Het was een fijn begin van de dag, ook met m'n ouwe wandelsloffen aan. Het was een leuke, niet al te lange wandeling, zekers als je alleen Wehl aandoet, prima te doen. Voor mij was het vooral bijzonder daar ik om de hoek woon en dan toch weer op plekken gekomen ben waar ik het weet niet van had. De route vond ik afwisselend genoeg, maar ik ben al gauw tevreden als ik maar kan wandelen. Beetje bijgeleerd vandaag, wie weet jij ook als je op de links klikt. 



Nieuw hier? Gekleurde woorden zijn links, daar wordt je slimmer van, geeft je een glimlach of laat je misschien wel zingen of dansen.
Kom gauw eens terug, zeker als het filmpje er nu misschien nog niet opstaat. Wil je iets weten, heb je ideeën of geweldig nieuws voor mij, schrijf een reactie, maar laat wel even je naam achter, je weet tenslotte de mijne ook. 


¹⁾ Voor alle duidelijkheid, ik moedig iedere verbetering der natuur aan. Ook ik wil dat ons nageslacht van deze pracht der aarde kan genieten. Doch: of houdt iets bij, het heeft vast weer € gekost of bedenk eer gij begint. En, is 't niet sneu voor dat ene kikker of libelle gezin dat er maar zo weinig in passen? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert, bedankt!