Volgers

maandag 27 september 2021

2021-09-25 | Topper?


Eindelijk, daar is ie dan

Heerlijk vroeg en op tijd zit ik al in m'n Panda onderweg naar Station Arnhem, Sonsbeek zijde (!), om zoonlief op de bus naar Zwitserland te zetten. En ben ik dan toch eenmaal daar, rijd ik maar door naar ....... Oosterbeek! Eindelijk gaat het gebeuren, het Rosandepad. Hoe vaak ik deze route al niet voorbij heb zien komen op welke wandelsite op Facebook dan ook, met de meest mooie plaatjes erbij, dus wordt het nu eens tijd dat ik 'm met eigen ogen en voeten ga zien. Maar dan moet ik eerst nog wel in Oosterbeek zien te komen 🙈. Gelukkig heb ik de app van Klompenpaden op mijn Apple en brengt kaarten mij naar de juiste straat, Utrechtseweg 232. Maarruhhhhh ..... als ik zie hoelang/ver ik moet rijden check ik alles nog maar eens, iets klopt hier niet, want binnen 5 minuten.....🤔🤔 In de herhaling toets ik voor de zekerheid de postcode maar in (die is nl. wel uniek) en yes, 't begint er op te lijken dat ik het startpunt ga vinden. Althans........ ik verdwaal nog in m'n eigen huis en zo gaat het dus nu ook hier in Arnhem. Ik ben zo in gedachten verzonken, sweet memories aan mijn werkzame leven hier om de hoek, dat ik kats vergeet rechts te houden en bijna genoodzaakt ben een rondje Gelredome te wandelen. Maar gelukkig heeft Panda een stuur 😊 en ben ik na een strakke linkse draai weer on route!

 

Gevonden, het kan beginnen! Ik kies ervoor om rechtsom, tegen de klok in te lopen, niet wetende wat me te wachten staat, want ik lees me nooit in zoals jullie weten. Het is gelijk genieten, Park Hartensteyn. Het heuvelt over de Hemelse berg met z'n prachtige bossen en statige lanen. Na het hoogste punt van het landgoed bereikt te hebben waar de corintische gedenkzuil staat, gaat het heuvelen gewoon verder. Guru heeft vandaag vrijaf, ik doe het met de wegwijsbordjes en de app van klompenpaden. Al blijkt dat zelfs nog te ingewikkeld voor mij
🙈. De km's schieten voor geen cm op natuurlijk, daar enkele van mijn vele hobby's hier samenkomen. Filmen en fotograferen, wandelen¹⁾ en bordjes volgen....... tja....dan is het soms even zoeken en rechtsomkeer 😊. Wanneer ik het water hoor stromen, vallen en ruizen is 't helemaal gedaan met het tempo. En zo wisselt zich hier alles af in een bijna perfecte omgeving van natuur en schoonheid. Het grothuisje is te leuk, de cascades, bruggetjes, sprengen en vijverpartijen al even zo. Onder luid gefluit en getjilp verlaat ik hier het bos en trek verder over het oude Kerkpad.


Terwijl ik wandel lees ik wel altijd de info die klompenpaden aanbiedt op de route en zo maak ik mijn grijze hersencellen ook nog eens blij. De overige info die hier in mijn blog te lezen valt wanneer je een gekleurd woord (= link) aanklikt heb ik al voor jou opgezocht op het Doetinchemse internet, have fun!
Zo gaat het vlonderpad over in een klinkerpad en gaat het door het poortje bij het Roze Huis verder naar de oude kerk van Oosterbeek, één van Nederlands oudste kerken. Van hieruit gaat het de uiterwaarden van de Neder-Rijn in. Met de spoorbrug in m'n vizier gaat het richting Grindgat. Net wanneer ik een knaagje-van-mijn-maagje speur duikt daar een bankje op, hoe fijn is dat
😀? Het uitzicht is water, groot schip dat voor anker ligt en twee zwemsters ergens richting het midden van dit gat. Brrrr...... da's best fris lijkt mij. Ieder zo z'n hobby, ik loop nog wel een stukkie, daar krijg ik het altijd zo lekker warm van 🥵. De temperatuur valt weer onder prima wandelweer, inmiddels dik 16℃ dus doorrrr....

 

Tot zover is mij de naam van dit pad nog onduidelijk gebleven, maar nu volgt het antwoord of niet? Ooit stond hier een kasteel Rosande genaamd, maar helaas is er niets meer van te zien en blijven de nog bestaande restanten onder de groene zoden verborgen. 
Na de spoorbrug en een ietwat minder interessant stuk beland ik op Landgoed Mariëndaal. De biologische druiven beloven al veel goeds, maar 't wordt zelfs nog beter dan dat. Na de eerste leuke binnenkomer hier met vijver en waterval gaat het nog leuker en mooier worden. Meer stroompjes, soms met een enkele druppel, soms met net wat meer, maar gelegen in de diepte tussen uitgesleten heuvels met half blootgelegde boomwortels. Het heuvelen eindigt al snel in een dal waar de Groene Bedstee mij afsluit van alles om me heen. Ik leg de meters hieronder af op mijn fijne Meindl's en in mijn modieuze akela outfit anno 2021, 160 jaar geleden begonnen de dames hier te kuieren in hun wandelkleding alla toen. Dat was werken!
Na het slenteren onder het groen gaat het in de buitenlucht weer omhoog, stevig klimmetje naar de bank met de grafstenen tafel en door naar het idyllische theekoepeltje in Landgoed Boschveld. Hier wordt gefeest als ik de witte ballonen en slingers mag geloven, hier viert de liefde hoogtij! Voor iedere andere keer en/of gelegenheid, is dit optrekje ook te huur.


Mijn volgende bankje staat op een kruising in dit prachtige bos. Mijn wandelsteen mag verder genieten van al dit moois terwijl ik van een bakkie thee geniet en met een glimlach een echtpaar nakijk wanneer mevrouw mij complimenteert met mijn lekker opvallende knal fluoriserend roze shirt. Jaha, die herinnert zich iedereen, jouw blauw, grijs of zwarte ook als je vanavond niet thuis komt en zoek blijkt te zijn 🤔
?
Vrolijk stap ik verder en dit keer achter een tweetje aan die mij zoeven nog passeerden toen ik weer eens een bordje op de video vast moest leggen. Ze hebben het tempo er aardig in en zo sluit ik me op gepaste afstand aan. Er valt niet heel veel meer vast te leggen, dus kies ik voor wat meer snelheid. Na toch weer wat getreuzel bij de Airborne War Cemetery ga ik bij de volgende wandelaars in de achtervolging. Ook onze wegen scheidden ras wanneer ik Oosterbeek centrum nader. Panda in het verschiet en na precies 14 km geef ik de GPS Odometer vrijaf. 



Zo, ik heb er nu ook een beeld bij wanneer ik weer eens foto's of verhalen zie en lees van het Rosandepad in Oosterbeek. Het is inderdaad een prachtig mooie omgeving, entourage en wandeling. Vond ik het de mooiste gewandelde route tot nu toe? Laat ik zeggen deze staat absoluut in mijn top 5! Wat zal het morgen worden als mijn handyman zijn wandeldag met mij wil doorbrengen en waar? Eerst maar eens de terugweg home zoeken, daarna zien we wel verder. 


¹⁾ en computeren, schrijven, filmpjes maken, wandelstenen schilderen, echt schilderen, lezen, leuke series en films kijken, spelletjes, vakantie, toeren met Cas, soms tuinieren, wassen, huishouden en boodschappen doen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert, bedankt!