Volgers

dinsdag 28 juni 2022

2022-06-25 | Vraagtekens


Zoek de buizerd

Dikke acht weken geleden scheidde onze wegen, van BB en mij, na het fantastische avontuur Camino Portuguese. Brigitte trok huiswaarts naar Hoaksbarge en haar gezin, mijn bedje stond gelukkig nog in het altijd fijne en oh zo mooie Doetinchem. Beide hadden we even wat tijd nodig voor lichamelijk herstel en ik ook nog voor mijn vakantie naar Aruba natuurlijk (heeeel vervelend  😎). Vanaf begin deze maand stonden mijn voeten weer gelijk met m'n neus de goede kant op en inmiddels wandel ik weer pijnvrij door ons mooie Achterhoek. Tot nu toe merendeels Remi in m'n uppie, enkele maal met m'n jongste kanjer, maar vandaag is ook BB eindelijk weer van de partij. Aan haar dan ook de eer om een route te kiezen en het is Winterswijk geworden, "Het land van de buizerd". 

Bron: Pixabay / Buizerd

Menig DNA spoor hebben wij hier reeds achtergelaten in het verleden, maar deze route hebben wij nog nimmer bewandeld. We startten op bekend terrein, Watermolen Berenschot. Tevens TOPpunt, dus vele mooie wandelingen zijn hier te vinden. Goed, vinden.....🤔
 Denk ik dat ik dagelijks nieuwe vrienden maak¹⁾, BB overtreft weer eens alles. Of toch "waar je mee omgaat......"?²⁾ Ik ben reeds geïnstalleerd op de parkeerplaats, lekker in de schaduw van de gebouwen, klik net m'n Iphone in de selfiestick en heb een beller! 't Is BB, zoekende naar mijn auto, de parkeerplaats, de watermolen en mij! Maar vinden doet ze 't niet. Wanneer ze me heeft uitgelegd waar ze staat dirigeer ik d'r een meter rechtdoor, gelijk weer rechtsaf en ik zwaai d'r toe nu ze op me af rijdt 🙈. Al lachend verwelkomen we elkaar. Het tweede raadsel los ik ook gelijk daarop maar voor d'r op wanneer ik mijn microvezel handdoek van d'r in ontvangst neem. Dacht zij dat wij vandaag ergens de plons in gaan, leg ik d'r uit dat ze deze van mij twee jaar gelee al in bruikleen had voor de Camino die we toen zouden lopen. Ouderdom Brigitte..... iets met gebreken. De stemming zit er gelijk goed in, let's gooooooo 🥾🥾.


We steken de Boven Slinge over en de herinneringen aan eerdere stappen hier worden opgehaald en BB is duidelijk weer back to hier en de bovenkamer is gelukkig weer helder en wakker. We blijven het kronkelende water even volgen. De omgeving is fantastisch, het weer weer geweldig en BB wordt nog blijer wanneer ze in een split second iets oranjes spot op de grond. Het moge duidelijk zijn, die heeft in geen jaren nog een bril nodig!
Met ons zijn ook enkele anderen al in het bos hier te vinden, want we spotten een tas en wat toebehoren aan de waterkant 🤔. Geen mens nog te bekennen, maar eer wij weer een goed verhaal hebben verzonnen hieromtrent toornt er boven de diepe waterkant een donkere bos haar op. Een tweede persoon, een wat forsere man, staat in het water met een vrolijk springende ruwharige teckel spelletjes te doen..... met een dode haas..... Dit spelletje hoort waarschijnlijk bij het leertraject tot speur- cq. jachthond. We laten ze lekker verder oefenen, wij stappen verder door de Bekendelle. 


Citaat: "Bosjes, heggen, beekjes, essen en aan de horizon altijd een boerderij. Wie wandelt door de Achterhoek loopt door een groen mozaïeklandschap. En daartussen slingeren allemaal zandpaden, die bewaakt worden door buizerds." 
Dit is de omschrijving van het Wandelnet en het is exact zo.... op de buizerds na dan. Die waren of nog niet wakker of elders aan het ontbijten of reeds met holiday of simpelweg, en waarschijnlijk de meest reële optie/oorzaak, wij hebben iets te veel geluid bij ons. Misschien zaten zij wel bij Le Garage 't Ros, wij niet, BB is er weer bij, dus doorrrr....... ³⁾ 
Maar al snel komt er een mij bekend geluid van voren ten ore: "Het volgende bankje..... de cake brandt in m'n tas"! BB honger
😊. Een te leuk bankje met wielen wacht ons op. Tafeltje en spelletje erbij, wij gaan in de rust. En voor de fietsers onder jullie, er kan zelfs groene stroom rechtstreeks uit de boom getapt worden. Succes 😁

Bron: Pixabay / Roodborstje

We struinen verder over rustige kleine boerenweggetjes met uitzicht over mooi fris groene weilanden, grote boerderijen en af en toe een schaap en gans of kip.... Wanneer we het wegwijsbord met diverse namen tegemoet treden schieten de herinneringen weer alle kanten op bij het lezen van Bocholtsebaan. Dat was iets met karma en een slippertje van mij. En zo gaat het verder naar het volgende dilemma. De Gulle Smid komt op onze route. Wederom een prachtige machtige mooi plekje met een goed terras en ditto keuken. Ohhhh wat nu? Het brood, de thee en het fruithapje slepen we al 12 km met ons mee in onze beste kleine vriend, maar een goede cappuccino laten wij ook niet graag lopen. We gaan in conclaaf en alleen een plekje in de schaduw kan ons overhalen tot zitten, anders wordt het straks de terrastuin bij Berenschot (is ook leuk!). En laten wij nou mazzel hebben 😀. De setting was weer super, de cappuccino voortreffelijk, de lunch lekker en het proatvolk heel gezellig. En doorr..... nog wel 2 km!


Die laatste twee km zijn ook de moeite van het wandelen waard. Als eerste al de twee watermolens, de Olliemölle en Den Helder. Ik maak nog even rap een videoshotje en snel verder, want BB heeft de pas er weer in en kan nog net mijn route aanwijzingen boven het natuurgeweld van het water hier horen. 
Smalle zand-fietspaden volgen. Wij zoeken af en toe kundig de beste plek in de berm, tussen alles wat stekelt en brand, om alles wat sneller gaat te laten passeren. En zo ook ons proatvolk van het terras, een ouder echtpaar geboren Winterswijkers en thans wonende in Emmen. We zwaaien ze lachend en groetend na. 
We gaan verder door het bos grenzend aan Landgoed Vriezenhuis. Even verderop hebben wij, nou... ik, al eens spannende momenten meegemaakt en Brigitte is niet de beroerdste om dat nogmaals uit te proberen 🙈⁴⁾
. Nu sta ik met mijn foon in de aanslag......
Ongeschonden verlaten we het bos en wanneer we het fietspad willen betreden wachten we ons proatvolk ff op die aan komen fietsen. Hebben we stalkers? Nee, gewoon gezellige mensen die wel van twee kletsen dames houden en helemaal niet te beroerd zijn om info⁵⁾ gratis en voor niets met ons te delen.



Inmiddels is de parking bijna vol en is er heel wat meer leven in de brouwerij dan hedenochtend vroeg. Een ieder geniet van deze heerlijke zomerdag, op de fiets, te voet of tuffend in de Daf! Wij nemen moe maar voldaan afscheid en gaan ieder onze eigen andere kant op. De buizerds kunnen weer tevoorschijn komen, de rust is wedergekeerd en BB's vraagtekens zijn deze km's opgelost. Al moet ze nog wel overdenken wanneer wij de volgende stappen weer samen gaan zetten. Maar dat doet ze maar al te graag!



¹⁾ Lees: mens van een zekere leeftijd die wel eens iets vergeet, ergens niet kan opkomen etc etc etc
²⁾ BB werkt in de zorg met dementerenden.
³⁾  Nog even voor de nieuwkomers: onze taakverdeling is als volgt:
Ik ben van de navigatie (duidelijk en beter toch?
😆), BB van de pauzes, de koffie en het lekkers. 
⁴⁾ Zie de video waar BB over een bruggetje loopt met een losliggende plank. Deze zelfde plank heeft mij een eerdere wandeling tien jaar van m'n leven gekost 🙈.
⁵⁾ Meneer heet ook Berenshot en is niet van de watermolen of het restaurant. Tevens een leuk weetje van de eigenaar van het bovengenoemde landgoed: Die trouwde met een rijke vrouw en zo kon het achterstallige landgoed nieuw leven in geblazen worden.


1 opmerking:

  1. Wat ontzettend leuk weer gemaakt Jolanda. Leuk om te lezen en kijken. C

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert, bedankt!