Volgers

dinsdag 5 november 2019

2019-11-05 | Gewoon gaan



En route / on the way / auf dem Weg

Manlief heeft een afspraak in omgeving Nijmegen, dus kan ik meeliften om daar in de omgeving te gaan wandelen. Nu maar hopen dat ie mij op de terugweg weer oppikt 😀
Om 6 uur piept de Iphone mij wakker, lets go. Eerst een rondje door het huis wandelen (ja ik begin maar direct 👣) om mijn wandeloutfit bij elkaar te zoeken. Waslijn hier, verwarming daar en aankleden maar. Zelfs mijn wandelschoenen heb ik niet heel goed behandeld vannacht, ze lagen omgekeerd op de verwarming. Gisteren waren ze aan een uitgebreide onderhoudsbeurt toe en dat houdt in dat ze kletsnat worden, van buiten en van binnen. En zie die maar eens droog te krijgen op zo'n korte termijn (zonder zon en cv). Ik heb ze dus ietwat respectloos behandeld, maar ik ga het goedmaken met een paar mooie kilometers.



Op de Duivelsberg in Berg en Dal begint mijn route. Ik heb de 19e etappe van het Romeinse Limespad uitgekozen. Deze etappe is bijna 74 kilometer en loopt helemaal door naar Xanten in Duitsland. Maar dat gaat 'm nie worden nie vandaag 😉. Ik ga wandelen en wanneer het stopt is nog een verrassing, want dat heeft er alles mee te maken hoe snel mijn 💓je weer terugreist.
Oké Duivelsberg, start, maar eerst........ yep, wc en veel plastic want het regent. 
Alles ingepakt en gaan. Tijdens het inpakken valt mijn oog op de grond, of beter gezegd, op een boxershort die op de grond ligt. "Ietwat" modderig ligt ie te liggen, alleen, in de regen. Wat heeft zich hier afgespeeld? 😐😏


Het begin hier is dus prachtig, want dit valse plat is één aaneenschakeling van geuren en kleuren en ook nog eens hoog en laag. Onderaan de berg wandel ik dan ook zo bei unseren Nachbarn herein. En zo weet ik ook dat er na dalen ook weer geklommen moet worden, maar nu via een stil, verlaten smal asfaltweggetje. Je zult hier maar wonen 😊. 
Ik blijf aan Deutsche Seite der Grenze en 't is geen hogere wiskunde om dit pad goed te kunnen volgen. Einfach manchmal met een bochtje links, dann wieder langs een weide over een smal en modderig pad en mangs ga 'k ook rechts 😃. Maar ruim gezien is het immer geradeaus  


Het Kranenburger Bach volgen en je komt vanzelf in...... precies Kranenburg. Zelfs mij is dat gelukt. Al heb ik de route ietwat aangepast naar eigen inzicht. Ik ben gelijk het dorp ingelopen en zo kwam ik uit op de Markt. Voor wie dan zin heeft in koffie en alles wat daarop lijkt en wat je daar zoal bij kunt nuttigen, gewoon rechtdoor en je schuift zo Cafe Bäckerei Konditorei Derks binnen. En die is goed kan ik je vertellen (uit een eerder bezoek 😊).
Maar ik ga doorrrrrr......



Ik passeer en fotografeer de Petrus en Pauluskerk en neem gelijk maar even een kijkje binnen daar er toch een bordje staat dass die Kirche geöffnet ist und de heren thuis zijn. En nu ik er dan toch ben, fotootje over alle kanten en de tijd tikt verder. Maar ik haast me niet, ich bin hier ganz alleine en da's wel prettig. Ik ben er nu toch, ich störe niemandem, dus relaxxxxx....... 
Via de Kirchplatz (wie heeft dat bedacht, hoe toepasselijk 😀) verder richting Museumplatz. De Mühlenstrasse verraad al wat er komt en overal waar infomationtafeln staan moet ik het natuurlijk ook lezen. Kortom, Kranenburg ist ein schönes, interessantes oud dorpje om eens doorheen te wandelen. 



Na de Draisinenbahnhof (heel leuk: fietsen op het spoor) gaat het verder richting buitengebied. Nu moet ik nog doorlopen ook, want ik weet uit betrouwbare bron (IPhone 😊), mijn wederhelft komt mijn kant al op. Aan mij de taak om een goede plek te zoeken waar ook hij met de auto kan komen en da's nicht in der Wald für mich. Had ik graag door dit bos gewandeld, ware het niet dat ook ik niet twee dingen tegelijk blijk te kunnen en dus een afslag te vroeg heb genomen. Helaas, want de Drüllerberg in het Ketelwald moet nog even wachten op mijn bezoek. 


Wanneer ik bij het Heilig-Kreuz-Stock arriveer heb ik nog even de tijd om toch een ienieminnie stukje van het bos in te lopen eer mijn taxi arriveert. Ik ga dit stuk zeker nog lopen en ook uitwandelen tot Xanten, het eindpunt. Es ist eine sehr schöne Umgebung 😊. 



Vandaag waren het maar 10, hoofdzakelijk Deutsche, kilometer(s). De route gaat nog via Kleef en Kalkar naar Xanten, dat zijn nog wel wat kilometers. Maar dat ik ze ga lopen ist sicher, es ist so schön hier, viel zu schön um mit deinem Hintern auf deinem Sessel zu bleiben sitzen!

Wordt vervolgd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert, bedankt!