Volgers

vrijdag 27 maart 2020

2020-03-27 | Twee keer rond

Alle leeftijden

Afgelopen maandagmiddag, 23 maart, was ik wandelen met Anneke, mijn schuinachterbuurvrouw en tevens (net als mij) andere uitlaatservice van Suus (onze oppas terriër). Zij is net als mij vervend wandelaarster, al heeft zij al diverse strandmeerdaagses en wandel-4-daagses gelopen. We hebben gekozen voor een Mooi Achterhoek route Slangenburg. Dikke 9 km, dichtbij huis i.v.m. ziektekiemen bij een klein deel van de wereldbevolking. Het was een prachtige dag in een dito omgeving, je blijft hier genieten qua natuur. Eenmaal weer aan deze zijde van de Varsseveldseweg (oftewel: aan de kant van het kasteel) moesten we links het pad nemen en daardoor even kleunen over een flinke takkenbos. Heel vreemd eigenlijk, want dit is een officiële wandelroute en deze berg ligt er al enige tijd, want ik heb hier eerder gekleund, toen de andere zijde op. Wij hebben het gered met enig acrobatisme, al was het even spannend 😃 (soort lamme helpt de blinde). Dit was ook onze enige hobbel en in no time waren we het rondje rond 😎. Nog even een bakkie thermoskanthee met uitzicht op het kasteel en weer is mijn kilometerstand verhoogt met 9.6 km.



Vandaag, vrijdag, zou ik met Brigitte aan de stap gaan, zij het niet dat ze net met de peppillen gestart is en deze nog even hun werk moet laten doen van mevrouw dokter. Tja.... zit er dus niets anders op dan naar mijn eigen geneuzel te luisteren en voor mijn eigen thermoskan te zorgen. De afstand naar het startpunt is ruim hier om de hoek (km of 6), TOPpunt Laag Keppel. Starttijd is ook laat, nog net voor de middag en de afstand is ook kinderspel, dikke 9 km. Weer één voor op de pantoffels dus.




Oude IJssel

Even heb ik vanmorgen overwogen in bermuda te gaan, die lag me zo lief aan te kijken vanuit z'n vacuumzak, zich enorm verheugend op wat (nog) niet komen gaat, de camino 
😢. Maar na goed beraad met de weather app ben ik toch voor de lange benen gegaan. Blij toe, want over de fietsdijk langs de Oude IJssel, weet de wind de weg wel te vinden. En niet alleen de woei, met mij zijn ook anderen (veelal van zekere leeftijd en veelal van het mannelijk geslacht) hun huis ontvlucht. Al fietsend op elke soort met wielen, met en zonder goed toebedekte en verstopte sixpack. Heb medelij met die dunne fietsbandjes en het dito frame 😏
. Goed ik ga de ophaalbrug Hoog Keppel over, richting daar en volg gewoon de gele voetstapbordjes en/of mijzelf. Vandaag geen enkele discussie daarover gehad, zo relaxed. De bewoonde wereld bereik ik bij de Rijksweg die ik na ruim een kilometer over rechts verlaat richting aspergeboerderij De Stokhoven. Hier komt het Graafschapspad een stukje samen en loop ik het Doesburgsepad op, door het bos, langs het water, richting akkers en Hoog Keppel. Onderweg hier loop ik toch heel goed rechts en links om me heen te kijken of mijn zonnebril nog ergens op mij ligt te wachten. Helaas...... 


  

In Hoog Keppel laat ik de prachtig kerk weer links liggen, na wat fotomomentjes natuurlijk (ja weer, kerk inmiddels al 5 wandelingen gepasseerd). In het dorp fietst een enkeling die mij passeert (ik loop netjes links van de weg) met een grote boog om mij heen 😕. Wanneer ik het bos van Keppel inloop wordt het alleen maar drukker. Moeders met 3 kids gaan hardlopen, oma met stok laat de hondjes voorzichtig uit, diverse mountainbikers en stadsfietsers rijden van Laag naar Hoog of omgekeerd, maar iedereen houdt zich netjes aan de 1,5 meter blijf-bij-Jolanda-uit-de-buurt-regel.



Wanneer ik Laag Keppel bereikt heb, verdwijn ik aan de overkant van de doorgaande weg, wederom het Landgoed van alhier, richting de Wrangebult. Die mag ieder ander bestijgen, ik ga door, richting kasteel. Aan de overzijde van de Rijksweg ga ik verder over het Landgoed en neem me voor om op het bankje bij de weide met de rode Lakenvelder even een theepauze te nemen (handig als je de weg en de bankjes kent). Of toch maar niet....... doorlopen...... 't is nog maar een klein (echt hooguit 1,5 km) stukkie....... maar ik heb zin in.......... als ik doorloop ben ik over om..... Nou, dat dus, dat is wat ik denk of erger ..... aldoor twijfel. Er loopt een ietwat ouder stel een eindje achter mij en zij geven de doorslag, ik loop door. En zo fotografeer ik nog een keer het kasteel, de bloeiende bloesem, een aalscholver en de weide. Nog geen 10 minuten later neem ik plaats op het metalen picknicksetje op de parkeerplaats pal naast mijn panda. Theetijd!


 
Wanneer ik uitgezeten en gedronken ben, mijn derrière weer bloed nodig heeft om gevoel te krijgen (ja zelfs met mijn zwil erop niet voldoende) komt er een ietwat oudere dame aanwandelen en neemt plaats ver achter mij op één van de blokken bij het TOPpunt. Ik nodig haar uit hier plaats te nemen daar ik toch huiswaarts keer. En zo heb ik mijn eerste vreemdengesprekje van vanmiddag op zekere veilige afstand, dat wel. Ter info: zij komt uit Wehl, ook met de auto hiernaartoe gereden, ook heel gelukkig dat ze in de Achterhoek woont waar het vrij eenvoudig is ergens te gaan wandelen waar niet al teveel mensen zijn, al waren die er vandaag best wel, in alle soorten, maten en leeftijden aanwezig.
Zoveel minder pk's er op de weg rijden dezer dagen, zoveel meer mensen (jong, jonger en oud, ouder) trekken eropuit met de benenwagen of welke fiets dan ook.
Het was er ook prachtig weer voor en zo probeert een ieder er toch nog wat van te maken in deze rare tijd van Covid-19.




Heb ik vandaag weer dik 9 kilometer aan één stuk afgelegd, hele gesprekken met mezelf gevoerd, verheug ik me er toch op om de volgende stappen weer met BB te zetten, al was het maar voor de koffie en gebak 😊


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert, bedankt!