Volgers

2021-04-17/18 | Eén en al gezelligheid

✅ Zaterdag 17 april 2021

Flamingooooooo.....

Eindelijk, na ruim 4 maanden, gaan wij weer gezellig met z'n tweeën aan de wandel. BB (Brigitte* dus 🐖) moet nog wel het één en ander aan haar conditie doen, dus we beginnen rustig met een tochtje van een zo'n 9 km, het Needse Achterveld. Eerder had ze al Haarlo geroepen, maar toen iemand haar zei dat in Neede ook flamingo's waren geland, werd het roer snel omgegooid en treffen wij elkaar vanochtend in het buitengebied van Neede.
Gegroet, hallo, hoe gaat 't?, de extra fudgecake
😊 onder de autostoel (die 's voor 💙), autosleutel goed opgeruimd.... check....check.... kleine vriend op de rug en gaan. Drie stappen verder staan we stil en lezen het infobord van Staatsbosbeheer, na 50 meter bevriezen we wanneer een grote bonte specht zich prachtig voor ons poseert en in totaal wel negenhonderd en een beetje meters gelopen te hebben, zetten we daal op het eerste bankje, want er brandt nog een fudgecake in BB's rugzak 😂. En met uitzicht op een vennetje in een lekker ochtend 🌞..... hoe fijn wil je 't hebben? We laten mijn wandelsteen hier achter, die mag zelf verder reizen naar .......

Het is een wandeling met cadeautjes, zoals het ree dat zich mooi laat filmen door mij, maar ook de omgeving is prachtig. Het natte elzenbroekbos, smalle paadjes tussen statige eiken, over de dekzandrug met weids uitzicht over waar later dit jaar de jeneverbes, de heide en de klokjesgentiaan prachtige kleur zullen geven.
Het is ook een wandeling met enige verwarring en herkenning. De verwarring ontstaat wanneer wij de juiste afslag nemen bij de afkortingspaal, maar vervolgens bijna weer naast onze auto's dreigen uit te komen..... dus...... rechtsomkeer! En zo wordt 9 gewoon 10 km, ook voor Bikkel Brigitte!
De herkenning, met dank aan BB, wanneer we bij een toiletbankje zijn. Eens waren we hier en zagen we voor de eerste keer zo'n bankje met een gat aan het uiteinde. Nu snappen we 't en zo zie je maar, van wandelen word je slim(mer)!

Bron: Pixabay and me 😎

We struinen van bankje naar bankje in een matig tempo. En wanneer er even geen bankje voor handen is, doet een groep boomstammen ook prima dienst als picknickset tijdens onze lunchpauze. We verlaten het natuurgebied en wandelen langs de Markveldse beek* verder over boeren asfaltweggetjes waar het geel en lila kleurt van de dotterbloemen, paardenbloemen en de fragiele pinksterbloemen. En weer staat er een bankje op ons pad en legen we thermoskan 3 met natuurlijk nog een stukje fudgecake. Die Brigitte heeft het vandaag zelfs op een presenteerblaadje geserveerd, één geheel in stijl, met vogeltjes. Hoezo praktisch rugzak inpakken? Simpelweg een kwestie van prioriteiten stellen! Na wat gegroet links en rechts van/aan fietsers, supergave oldtimer motorrijder en eindelijk eens een vriendelijk groetende vrouwelijke postbezorger in combo, breken we op en gaan we de laatste km's sloffend verder.

Na het passeren van de Buurserbeek verlaten we het asfalt en doorkruizen we een stuk natuurgebied met lager gelegen, afgegraven, moerasachtig land. Bij 't Vleer, natuurgebied en eveneens het oude natuurwater zwembad, gaat het verder langs de Buurserbeek en ons eindpunt komt in zicht.
We hebben 10 mooie, gezellige km's gemaakt samen. Het was weer echt genieten met BB erbij! Ze mag weer mee een volgende keer, zelfs na een dag als vandaag, waar ze mij flamingo's had beloofd, maar het bij een ree, specht, roodborstjes, vinkjes, duiven, koolmeesjes en ganzen is gebleven. Ik zeg, "Kom maar op BB, sloffend komen we er ook wel!"

BB, jij komt er ook!
* Brigitte heeft Covid-19 te pakken gehad. Niet zo erg dat ze in het ziekenhuis kwam, maar erg genoeg dat ze nu nog steeds erg weinig tot geen conditie heeft. Dat terwijl wij wekelijks grote afstanden wandelden. Dus wees gewaarschuwd, ook NU nog!!!
Markveldse Beek, Poelsbeek, Schipbeek........ enige verwarring ontstaat er na het lezen van diverse routeomschrijvingen, dus ik hanteer Google maps.

✅ Zondag 18 april 2021

M'n wandelclub
En vandaag is het tijd om met mijn volgende "slachtoffer" een rondje te maken, mijn eigen lieftallige wederhelft. Niet omdat het moet, maar omdat het kan! En ja, ook omdat ie het eigenlijk best wel leuk vindt 😊. Gerbrand bepaalt de afstand, ik zoek een mooie route en die gaat richting Winterswijk, de geitenboerderij in Woold vandaag. Het Achterwooldsepad, een klompenpad van 8, 10 of 18 km die gaat door een zo ander stuk natuur dan wat ik hem tot nu toe heb laten zien of beter gezegd, ontdekken. Wij gaan 10 km lang genieten van het mooie Achterhoekse coulisselandschap.

Vandaag zijn meerdere medemensen op het idee gekomen iets met hun vrije zondagmiddag te doen en dus is het redelijk druk op de weiland-parkeerplaats van de geitenboerderij Brömmels. Waar een ieder is.... geen idee, wij stappen uit en vertrekken gelijk weer richting de uitgang en tevens de asfaltweg om daarna links door het hekje in het bos te verdwijnen. Het grootste nadeel van wandelen met mijn lief is dat ie totaal niets heeft met film, foto en/of camera. Ja, kijken vanuit z'n stoel of luisteren, zelfs nu tijdens de eerste meters, naar "adres onbekend" via z'n IPhone, om de uitslag van een zoektocht niet te hoeven missen, maar wanneer ik stop om een plaatje te schieten, wordt ik al rap gemaand tot het verzetten van mijn benen. Maar goed, zo'n dag krikt uiteindelijk mijn gemiddelde km's dan gelukkig wel weer wat op. Zie, ieder nadeel........ en zo wandelen wij positief genieten van omgeving en elkaar naar het Scholtengoed Roerdink, daar waar de koffie to go is! En daar is ook mijn 35ste wandelsteen te vinden.

Het gaat verder en we belanden aan de grens met onze buur Deutschland. Geen paspoort en Covid-test nodig vandaag, wij blijven aan Nederlandse zijde. Via bos en weides gaat het verder over zandwegen naar de volgende Grenze zu unseren Nachbarn. Hier was ik eerder al eens, de laatste wandeling met BB in 2020, hier gaan wij wel even de grens over om op hun picknicksetje te pauzeren. Ja, als je er dan toch bent.....  Terwijl wij relaxen genieten we van de andere zondagsgangers te voet, Wanderer,  fiets, Fahrrad, motorrijder en automobiel. En dat allemaal zonder ID, paspoort of Covid-test. Wij zwaaien de benenwagen weer aan en zetten in op de laatste helft van deze route. Kleine boerenweggetjes met een imposante Harmienehoeve en de hallenhuisboerderij Roerdinkhagen uit 1840.

Al slingerend, en we zijn echt op het juiste pad gezien de klomp'n, komen we via een klein loofbomenbos bij de achteringang van de geitenboerderij en tevens camping Brömmels weer uit. Via het erf lopen we weer richting parkeerterrein. De auto staat er nu stukken ongezelliger bij dan een paar uur gelee, menig zondagsmens zit waarschijnlijk al de piepers, tuffels of earpels te schillen. Wij genieten nu nog even van een mooie route huiswaarts in ons ijzeren gevaarte.
Dit was weer een goed wandelweekend, zij het met wat aanpassingen gezien de toestand van mijn twee mede-wandelaars. Maar zij hebben een pluim verdient, ze hebben het toch maar gedaan, zelfs met mij als hun gezelschapwandelmuts
😊

Ik ben een trotse gezelschapswandelmuts 😃