Volgers

donderdag 16 april 2020

2020-04-15 | Wij weer ..... 😂



Een dag niet gelachen.....


Ik gooi 't d'r direct maar in..... 
Eerste plan vandaag was TOPpunt Radstake. Daar heb ik ooit eens een Rondje Heelweg gelopen van maar 13 km. Vond ik te weinig voor ons, tenzij Brigitte nog niet genoeg aangesterkt is, maar ook zij wil wel meer kilometers. Goed, mijn optie Mooi Achterhoek Marienvelde van 17 km, dat wordt 'm! Zou je denken.....


Mooi Achterhoek Mariënvelde maar doen?

Fris en Fruitig zit ik om 8:30 uur in mijn koude auto met mijn korte benen en de kachel op hoog met een veel te volle rugzak met eten en drinken. Via de A18 gaat mijn weg naar Marienvelde. Gisteren heb ik nog even snel en vluchtig de route bekeken. Ik heb 'm al eens in 2018 gelopen, maar is te mooi om niet nog eens te gaan. Wanneer ik net voor het dorp het ene mooie optrekje na het andere passeer, valt mijn oog op de hangbuikzwijntjes met na de woning het bordje van het Gait Dammerspad. Déjá vu, hier staken we eens vreselijk lachend de Halse Heide over. Niet veel later parkeer ik bij de kerk van Mariënvelde in de zon 🌞 op de parkeerplaats. Brigitte is er nog niet, kan ik snel even een fotootje op Facebook plaatsen. Tegelijkertijd gaat er een grijze hersencel heel druk graven in mijn bovenkamer ..... ik was hier eerder, jaha met het Graafschapspad, neehee ook met Brigitte 😮😦. Mijn kwartje valt wanneer BB arriveert, maar zij kijkt wat dwaas om zich heen en na wat peinswerk (ze heeft het aldoor maar over de prachtig mooie optrekjes waar ze langs reed) zie ik ook daar iets vallen 🙈. We gaan in spoedoverleg, brainstormen hardop en zelfs Google wordt om raad gevraag. Het besluit valt, we gaan naar TOPpunt Radstake en lopen dan gewoon 13 km Rondje Heelweg. Komt qua tijd dan goed uit, want onze starttijd wordt met 9 kilometer verlegd. En zo rijden we Mariënvelde uit, op naar Heelweg.  

Aan de andere kant van de N18
Brigitte wil direct de P van Radstake op, maar ik ga d'r voor om echt bij het TOPpunt te komen en te parkeren. Goed, nog een keer in de achteruit (mijn fout
😊) en met wat gehannes staan we eindelijk waar we wezen moeten. Ik ga me even inlezen op het infobord, terwijl BB haar lange winterwandelbroek ('t was -1℃ vanochtend in Hoaksebarge) verruild voor de korte benen. Dit al swingend op de geweldige klanken van ...... ik heb werkelijk geen idee 😯!
Zo snel de tijd tikt, zo snel wijzigen wij ook de plannen, want TOP heeft ook wel een langere route, 18 km, Molenwandeling, dat wordt 'm. We hoeven dus niet met Guru op pad (helaas is er geen gpx route te downloaden), gewoon simpel d
e paarse voetstapbordjes volgen. De desbetreffende wandelkaarten heb ik ook...... thuis liggen. Voor de zekerheid maak ik dus maar even een foto van het infobord-kaartje. Je weet met ons maar nooit! We lopen de route linksom en moeten dus gelijk de N18 oversteken. Eenmaal veilig aan de overzijde aangekomen, lijkt het vertrouwen van BB ietwat geschaad en denkt zij dat we ook dit al eens eerder hebben gelopen. En ja gelijk heeft ze, totdat het paarse voetstapje ons langs het Viking Buitenleven leidt. Niet veel verder worden we het bos ingestuurd en moeten we weer in conclaaf over welk pad de juiste is. We kiezen voor de grootste. Hier slingeren we over kleine smalle bospaadjes, met en zonder boomstronken. Tip: blijf stilstaan wanneer je van de omgeving wilt genieten en wanneer je loopt, vooral met neus aan de grond ❗❕
 
  

We komen op bredere zandpaden, veen- en moerasgebied. Hier waren we eerder! Wandeling Aaltens Goor, toen één met heeel veel water, nu volop in de zon. We herkennen en zien veel, zo ook het brede zandpad met de prachtige hoge statige bomen ver links van ons. Maar paarse voetstapbordjes????? Gelukkig hebben we de foto nog. En Guru! Wij weer in conclaaf, zelfs via whatsapp en mobiel de hulplijn ingeroepen. Mijn wederhelft stuurt mij even later en na veel uitleg ("hoe lees je een wandelkaart": cursus te volgen bij mij
😃) een paar foto's van mijn wandelkaart. Meneer en mevrouw wandelaar bieden nog aan ons op weg te helpen, maar wij danken hartelijk en zetten de pas er weer in zodra wij denken weer op de juiste weg uit te komen. Niet veel later lopen we langs de windmolens en passeren wij links het brede zandpad waar wij uit hadden moeten komen.


  

We fotograferen wat rond, bloesem, water, lucht..... en de roofvogel die bid voor z'n ontbijtje. Maar zo ook de eenzaam en verlaten lakschoen/sportschoen op het zandpad. En weer gaan onze hersencellen met onze fantasie op de loop. Wij er achteraan dan maar. Al snel belandden wij op onze eerste rustplaats, met de kont op de komo in het gras bij de sluis van de Veengoot. We begroetten nog wat paardenvolk, hondenliefhebbers en gewone wandelaars die interesse hebben in onze dag. Wanneer het gebak en de koffie z'n weg elders vervolgen in ons, lopen wij even later Lichtenvoorde binnen, maar niet zonder de nodige wandelaars en fietsers op ruime afstand gepasseerd te zijn. Het lijkt wel druk vandaag 😎. Via de Flierbeek slingeren we dit dorp weer uit en steken over naar andere zijde van de N18. En zo geraken wij weer in het buitengebied, parallelweg Varsseveldseweg, Op Het Hulshof en het gravelfietspad Woltersveld op. BB geeft mij nog instructies hoe te lopen en wat vooral niet te doen. Daarmee bedoeld ze: "blijf van dit dunne draadje af!" (Iets met stroom ⚡⚡). Een mooi donkergroen bankje wacht op ons, maar de odeur die de boer erachter verspreid doet ons onze weg vervolgen.

Wat is de natuur toch mooi

Niet veel later hebben wij totaal geen spijt van onze keuze en nemen we plaats tegen de graswal aan langs de Veengoot met z'n prachtig heldere water. Hier lunchen we en genieten van het uitzicht. Het enige ienieminie vliegbeest van de hele wijde omtrek landt pontificaal in mijn toch al te kleine theekop (van de thermoskan) en na mijn opmerking dat ie er misschien wel in getoiletteerd heeft proest BB de Veengoot nog iets voller. Daar gaat mijn overheerlijke rooibosthee 😕. Ver links van ons raast het verkeer over de N18. Hoezo blijf thuiswerken??? Ook hier lopen en fietsen de nodige medemensen, alle varianten, groot-klein, enkel-dubbel, gemotoriseerd-echte trappers, met en zonder dier. Maar wij liggen lekker laag op waterniveau en veilige afstand, zij passeren op het hoger gelegen zand/fietspad. De buikjes vol, de blaasjes leeg, de nodige onzin en roddels weer verspreid (tja... we moeten het toch ergens en over iets of iemand hebben 😙) en doorrr.... op zoek naar de paarse voetstapjes. Nou dat paars wordt steeds lichter tot vaag lila/oud roze toe. Nu maar hopen dat we geen voetjes gemist hebben, want anders worden het misschien hele lange 18 kilometers 😂.


We raadplegen Guru en de foto's van de wandelkaart toch maar even, gewoon ter bevestiging of we nog wel goed gaan..... of niet (met ons weet je maar nooit 😁). De Harreveldseweg hebben we in zicht, prachtige Droebels 🏡 overal om ons heen (wat zijn we weer vaak verhuisd vandaag 🚚🚚) en als we straks ergens links gaan, moet alles goed komen volgens mij. De kalkoen poseert nog even zonder geluid en bij de baby pony smelten wij bijna weg. Regelmatig belanden we in de berm, kan zijn voor gemotoriseerd (vracht-)verkeer of gewoon twee lieve senioren in hun scootmobiels die ons nog vrolijk iets toeroepen. We gaan weer links..... jouw kant BB. De nodige asfalt kilometers lopen we hier weg. Bij het horen van een kakofonie van kikkers staan we even stil om dit te filmen, vooral het geluid is prachtig. Maar die groene springers zijn ook niet gek en voelen ons van ver al aankomen met ons gestamp en gekwaak. Net wanneer wij alles in de aanslag hebben, stilte.....  maar geduld wordt beloond. Ook de drie roofvogels hoog in de lucht trekken onze aandacht. Prachtig wanneer zij keren op de wind en de zon hun vleugels oranje kleurt.


Van de Kroosdijk gaat het al gauw weer rustiger zandwegen op, Blindediekske. Allereerst maar eens op zoek naar een plekje om het schoap links bij te voeren (lees: meer wandelwol onder mijn linker hak te proppen). Wanneer een bankje zeer welkom is, passeren we er nooit één, dus weer met 't gat op de komo in 't grös. Nee, nog geen koffie, ff doorrrr....... We houden snel weer halt voor de groene kikkerfamilie die in een poeltje zit te wachten op een fotoshoot door ons. Niks gespring, niks gebrul of gekwaak, heerlijk rustig vader/moeder en kroost. Nog voor de brug over de Veengoot passeert ons een stationwagen met een modelvliegtuig in de laadruimte. Leuk, die gaan we vast zien straks. Maar dat voor later, eerst weer wat fotomomentjes van water, waterbloempjes (Hoornblad (zo fijn hé Google, word je slim van 😊)) en snelle stroompjes.



Een lang zandpad met gravelfietspad ligt voor ons. De nodige
fietsers, allemaal van zekere oudere leeftijd, trapt er hier aardig op los. Dan staat er zo maar een mooi blokhut-achtig iets klaar om betreden te worden, dus wij zeggen: koffie met! En zo gaat ook de laatste thermoskan leeg en nu dus maar hopen dat die rare vage voetstapjes echt de paarse route is. Terwijl we zitten, oefenen we nog even onze camino talen Spaans en Portugees, en ik denk dat dat wel goed komt tegen die tijd (september 2021?). We zijn al bij brood en appel 😂😂!
Achter ons in de weide is het een gezellige drukte van zwart bonte koeien die even later plaats hebben genomen achter "ons hok". Zie wel dat we aantrekkingskracht hebben! Nog een fotootje en doorrrr.....



  
We lopen wat te zwalken van fietspad naar zandweg en terug, omdat we op zekere afstand willen blijven van de fietsende passanten. Da's gelukt! Een leuk tuinsetje staat rechts opgesteld, bankje, stoeltjes en tafeltje, ter hoogte van het heuse modelvliegtuig-vliegveld. Maar er vliegt vandaag veel vliegspul van minuscule omvang door/in de lucht (insecten genaamd), maar de beide auto's die hier geparkeerd staan hebben beide nog hun vliegtuig in de laadruimte liggen 😲. Links in de weide staat een soort container en wie zitten daar lekker in de zon....? Ons verhaal: Die willen bij moeders de vrouw vandaan en even relaxen en niks doen 😑.



Aldoor hebben wij de windmolens van Het Goor links in ons vizier gehouden en zodoende vertrouwden we erop dat de lila en oud roze voetstapjes gewoon paars hadden moeten zijn. Nu het Diekske eindigt ziet BB ver voor ons de Stoeterij Radstake en de N18 al. Laatste loodjes, Landstraat. We worden bij het betreden van dit zandpad gewaarschuwd dat er gesnoeid wordt, maar 't is inmiddels rond vieren en de laatste snoeier start net z'n automobiel. Niet veel later betreden wij de parkeerplaats bij het TOPpunt.
Verrast dat we zo dom gestart zijn vanochtend, blij dat we de route gevonden hebben ondanks de nodige raadsels,
 vrolijk dat ons weer zoveel rare dingen is overkomen en gelukkig dat we het weer hebben kunnen doen vandaag op zo'n stralende lentedag. Zaterdag gaan we verder, maar dan weer mijn kant op!

Perfect day!
BB bedankt voor deze leuke dag.





Ter info: Wij respecteren en hanteren de regels m.b.t. het coronavirus daar waar nodig is als het vreemden/passanten betreft. Daarnaast kunnen wij prima zelf onze eigen grenzen bewaken waar nodig. Hopelijk voorkomen we hiermee dat enigen van u denkt dat wij roekeloos te wandel gaan, alles behalve dat!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert, bedankt!