Volgers

dinsdag 21 juli 2020

2020-07-21 | Alternatieve 4-daagse / Dag 1

Hanzestedenpad Etappe A

De Alternatieve 4-daagse gaat vandaag van start. De wandelapp is binnen, de beentjes zijn er klaar voor, laat de kilometers maar komen. Ik ga voor de 4 x 20, leuke uitdaging weer.
Na enig twijfelen, wijzigen en nog eens iets anders opzoeken, ga ik vandaag één der etappes van het Hanzestedenpad bewandelen. Dit is tevens een rondwandeling en zo hoef ik dus geen taxivervoer te regelen, ik kan het zelf
😁! Tweeëntwintig mooie kilometers liggen op mij te wachten in mijn Mooie Achterhoek. Deze route loopt voor een groot deel samen met reeds eerder gelopen routes, waaronder het Graafschappad
De voetjes gaan al enkele dagen in de Gewohl, nu nog in de fixomul, sporttape, pleisters en wandelwol. Ja, wandelen is zo pijnloos nog niet
😖. Ach, pijn is fijn, maar zover is het nog niet!


Mijn startplek is het TOPpunt Laag Keppel, lekker om de hoek voor mij. De weg er naar toe is al fijn, mooie ochtendgloren, heerlijk geurend vers gemaaid gras met reigers die hun ontbijtje bij elkaar pikken. De Panda geparkeerd, autosleutel check, check, wandel.nl app, GPSOdometer start en gaan.......  In Laag Keppel is het al best druk met sluipverkeer en papa's die hun kroost naar het kinderdagverblijf rijden. 
Mijn pad gaat via het Landgoed Keppel, over de Wrangebult, verder richting Hummelo (maar die laat ik rechts liggen, nog lang geen koffietijd) en verder in de voetsporen van mijn eerder gelopen routes. Stukkie in de achteruit, want ik had links gemoeten, maar was afgeleid door het te leuke optrekje. Ik check Guru, wandelapp en Odometer, alles gaat goed en loopt gelijk op, dus hoezo negatief dat die app niet werkt?
Ik kriskras door Bakedellen, Het Heekenbroek, blijf uitkijken naar m'n weggelopen gele zonnebril van weleer, groet de heren Natuurmonument en denk, "wat hebben die een leuke baan!" Geweldig toch, hier op deze mooie plek, met dit weer, lekker boompjes kijken
😊
De doorkijkjes leg ik vast op de Samsung en zo beland ik op het asfalt na enige kilometers. 


Ik groet de nodige fietsers, oma met een mini in de wandelwagen en klets even een rondje met de koeien. Doesburg komt in zicht en ik besluit door te lopen en daar op een terras mijn ontbijt en lunch te nuttigen. En zo geschiedde......
De eerste 10 km ben ik inmiddels al ruim gepasseerd (nog steeds lopen wandelapp en Odometer gelijk op) en dan wordt gevraagd (door de alternatievevierdaagse organisatie, wie het ook mogen zijn, Jan, Piet, Klara, Lies.....😶) om een foto te posten op mijn eigen sociale media met hashtag ..... juist, alternatievevierdaagse. De winnaar maakt kans op het Via Vierdaagse voorbereidingsprogramma van KWBN. Ik moet dit even op me in laten werken........ en doorrrr.......
Wanneer ik Doesburg verlaat en de Oude IJssel en het Broekhuizerwater gepasseerd ben, heb ik een achteroploper die ik rap tot vooroploper laat overgaan. Maar of dat zo slim van me was? Nu betrap ik mezelf erop dat ik hem wil bijhouden en gelijktijdig de passen zet. Niet doen Jo, loop je eigen tempo! Scheelt vast één of twee blaren aan het einde der week. 


Wanneer Guru zegt een slinger te moeten maken om de provinciale weg, N338, te passeren, maar vooroploper de korte route neemt, bult op-oversteken-bult af, besluit ik hem toch te volgen. En zo zie ik hem de N338 oversteken richting ... mij. Helaas, aan andere zijde schijn je niet naar beneden te kunnen, dus zit er niets anders op dan de slinger te nemen. En nu ben ik weer de vooroploper. Ik stap lekker door over het asfalt terwijl meneer het lager gelegen graspad neemt. Een lang smal weggetje volgt, maakt een bocht om het Bevergemaal en de volgende dikke kilometer volg ik de Oude IJssel. Het pad is niet breed, de senioren-fietsers zijn ruim vertegenwoordigd vandaag, maar afstand houden ho maar! Denk gerust ook aan mijn gezondheid, ik wil ook graag 100 worden, want ik heb nog heel veeel te wandelen. Mijn dank is groot 😀!


Ik draai het water de rug toe, vervolg het fietspad, sla niet veel later een erg groen smal pad in van Landgoed 't Mulra. Hier kronkel ik door wat bosschage, langs maïsvelden en vennetjes.Vanaf nu weet ik ook waar ik uitkom en waar mijn volgende rustplekje zal zijn. Bij de ophaalbrug Hoog-Keppel is het redelijk druk met geparkeerde auto's links en rechts, zonnebadende ouderen op hun ligstoel, een vissend jong gezin die zoekende zijn naar de juiste visplek, jongelui die bootje gaan varen, een kanoër die rechtsomkeer maakt en heel veel fietsers in alle soorten en maten. 
Inmiddels heb ik de 20 km aangetikt, zegt wandelapp en Odometer, en strijk neer op mijn komo langs de Oude IJssel. Al wat inmiddels stiekem mijn schoenen is ingesprongen laat ik weer vrij en mijn voeten/sokken mogen even van alle frisse lucht genieten, terwijl ik mijn volgende selfie op sociale media plaats met #alternatievevierdaagse (ja, ook ik wil wel eens iets winnen). 
De laatste twee kilometer slenter ik weg en wanneer ik de parkeerplaats bij het TOPpunt Laag Keppel in zicht krijg, moet ik goed zoeken waar m'n Panda zich verstopt heeft tussen alle auto's. De tocht voor vandaag zit erop, Guru gaat in de rust, GPSOdomter sluit ik af met dik 22 km en de wandel.nl app mag ook uit met hetzelfde resultaat. Maar dan......
😟😠😢


Was ik vanochtend nog zeer optimistisch over de wandelapp die men heeft ontvangen om de route en de kilometers te registreren van de #alternatievevierdaagse, nu ben ik meer dan not amused! Bij het behalen van mijn Panda en mijn eindpunt na 22,289 km en het afsluiten van wandelapp is zelfs de optelling ervandoor gegaan. Ineens ben ik niet ingelogd, niks geregistreerd, alles ...... weg 😤 .... geen kilometer, geen route, nada, nopes, niks.... maar ik ben toch echt ff een paar uur pleitte geweest hoor!
Optie bij wandelapp is dan wel dat je zelf nadien de route nog kunt ingeven, top zou je denken als kleine troost. Zij het niet dat:  a) je maar een beperkt aantal knooppunten kunt toevoegen;  b) de desbetreffende 🍏maps mijn paadjes niet eens allemaal kent 😮. 
Beste wandel.nl jullie zullen weer even terug moeten naar de tekentafel (of hoe zo'n app ook ontwikkelt wordt en tot stand komt), want hier gaat iets nog lang niet zoals het zou horen. Gelukkig heb ik mijn eigen vertrouwde Guru en Odometer nog 
🤗


P.s. Is de wandelapp van slag of ligt het aan mij?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert, bedankt!